1 November World Vegan Day – ga jij voor veganisme?

Twee ons groenten en twee stuks fruit: goed advies. Hoewel de meningen over gezonde voeding erg uiteenlopen, kan niemand ontkennen dat het goed is om veel groenten en fruit te eten. Sommigen gaan nog een stapje verder. Zij eten alleen maar groenten en fruit. Het wordt steeds populairder: veganisme. Maar wat is veganisme precies? Is het alleen voor geiten-wollen-sokken types? Wat kun je eigenlijk eten? Ik probeer je een beetje meer duidelijkheid te geven.

“I could never go vegan.”

-said almost every vegan (before going vegan)

Wat is veganisme?

Veganisme is meer een levensstijl dan een dieet. De reden om voor deze levensstijl te kiezen kan voor iedereen verschillen. Vaak kiest men ervoor om niet bij te dragen aan dierenleed en de vervuiling van de aarde. Wanneer je veganistisch leeft, kies je er dus voor om geen dierlijke producten te eten, te dragen of te gebruiken. Dus dat is geen vlees, geen vis, geen eieren, geen zuivel, geen wollen kleding, geen satijn etc. Je kunt wel ALLES eten van de versafdeling zoals bananen, appels, tomaten, komkommers, aubergine, noten, meloenen, rijst, bonen, aardappels, quinoa, linzen, pompoen etc. Je gebruikt ook geen verzorgingsproducten waar dierlijke producten in zijn verwerkt, of waar dierproeven voor zijn gedaan.

Naast het veganisme zijn er nog andere stromingen. Je hebt de flexanist. Je eet zoveel mogelijk plantaardig maar draagt bijvoorbeeld nog wel leren schoenen of jassen, wollen truien en riemen. Anderen eten Raw Vegan. Wanneer je dit eetpatroon volgt, eet je niet alleen plantaardig, maar eet je ook geen gerechten die boven lichaamstemperatuur verhit zijn. Dan bestaat er ook het fruitarisme. Binnen deze stroming eet je alleen fruit, noten, graankorrels en pitten.

eat plants

Waar te beginnen?

Het kan misschien overweldigend zijn om te lezen wat je NIET kan of mag eten, dragen of gebruiken. Toch is het niet zo lastig als het in eerste instantie lijkt. Want er zijn tegenwoordig ontzettend veel opties. Ben je geïnteresseerd om te starten met plantaardig eten of om veganist te worden? Ik geef je een paar tips.

  1. Informatie
    Bezoek de site van de Nederlandse Vereniging voor Veganisme, lees blogs en bekijk YouTube video’s. Wil je hulp? Schrijf je dan in voor de Vegan Challenge. Zij sturen je een maand lang recepten en dankzij hun online community krijg je ook nog steun om je verder te helpen. Via GewoonVegan kun je per supermarkt terugvinden welke vegan producten daar te koop zijn. Het blog Naoki geeft meer duidelijkheid over dierenleed-vrije mode en cosmetica.
    collage 1
  2. Begin klein
    Voel je niet verplicht om direct alles in één keer om te gooien. Vervang eerst één avondmaaltijd en breidt dat uit naar een paar keer per week. Daarna kun je ook je lunch en ontbijt op dezelfde manier vervangen. Dat veganistisch eten totaal niet saai is, bewijzen De Groene Meisjes, Squatcilla en LisaGoesVegan. Deze blogs geven heel veel tips en bovendien recepten voor lekkere en betaalbare maaltijden en snacks.

collage 2

  • Eet genoeg
    Wanneer je overstapt naar plantaardig eten bestaat de kans dat je te weinig gaat eten. Doordat je vaak blijft vasthouden aan één bord eten krijg je te weinig calorieën binnen. Eet de gezonde dingen zolang je trek hebt. Stop pas met eten wanneer je voldaan bent.

Inspiratie

Op het internet zijn veel super toffe mensen te vinden die zich inzetten voor veganisme. James Aspey doet veel aan activisme en gaat met anderen het gesprek aan waarom hij van een vleeseter overgestapt is naar veganisme. Wil je vooral de feiten weten? Bekijk dan het YouTube-kanaal van Mic the Vegan. Voor lekkere recepten, bekijk de volgende kanalen: Rawvana, The Happy Pear, en Avant Garde Vegan. Alle links en video’s zijn Engelstalig.

collage 3

Meer weten?

Komend weekend is er een VegFest in Utrecht. Proef het eten, luister naar experts of dans mee op leuke muziek. Op 1 november is het World Vegan Day. Een mooi moment om te starten?

vegfest_2_1199_723_84_c1