2017: Profiteert Max Verstappen van alle verandering in de Formule 1?

Heel ‘petrol head’ Nederland kijkt reikhalzend uit naar de de start van het Formule 1 seizoen in Melbourne. Max Verstappen bindt op 26 maart met zijn gloednieuwe RB 13, de strijd aan met de Ferrari’s van Vettel en Raikkonen. Maar de grote vraag blijft: kan Max Verstappen profiteren van alle wijzigingen in de Formule 1?

Dit jaar belooft spannender dan ooit te worden. Door de vele wijzigingen in het reglement neemt de snelheid van de racemonsters flink toe. Dit zal dan ook zowel de fysieke- alsook de mentale capaciteiten van Max Verstappen flink op de proef stellen.  Er is namelijk veel heel veel veranderd dit jaar. Wij zetten de grootste wijzigingen van de Formule 1 op een rij.

1. De Formule-1 wagens zijn breder

De voor en achtervleugels zijn, net als het algehele ‘body work’, verbreed. Hierdoor verandert de balans, de mechanische grip en de aerodynamica. Vooral Ferrari lijkt dankzij slimme aanpassingen aan de sidepods munt te slaan uit deze aanpassingen.

2. De banden zijn breder

De banden zijn breder geworden, met wel 25% aan de voorzijde en 30% aan de achterzijde. Het toegenomen rubbercontact met de ondergrond betekent vanzelfsprekend dat de grip toeneemt. Dit zal leiden tot een hogere snelheid in de bochten en spannendere inhaalacties van inhaal-grage rijders zoals Max Verstappen.

3. Meer vleugel

Doordat de wagens breder zijn en er daardoor ‘gemener’ uitzien, is ook meteen de omvang van de vleugel toegenomen. Deze toename levert meer ‘down force’ op doordat de wind op een groter gedeelte van de vleugel drukt. De druk en dus grip van de banden neemt hierdoor toe. Gevolg is een hogere snelheid in de bochten en dus snellere rondetijden.

 

Voorspellingen

Tijdens het testen in Barcelona kwam de verwachte 5 tot 6 seconden tijdswinst per gereden ronde al in zicht. Door de veelheid van de wijzigingen lijkt er een ‘level playing field’ te zijn ontstaan: teams kunnen dus met een schone lei starten waardoor kansen gelijk(er) zijn. Nu de twee testweken in Barcelona erop zitten, lijkt de strijd om de top vooral tussen Ferrari, Red Bull en Mercedes te gaan. Tegelijkertijd verwachten de kenners dat Max Verstappens Red Bull toch nog voor een verrassing kan zorgen. Zo was de auto -zelfs voor Red Bull begrippen-  wat kaal, wat de verdachtmaking opleverde dat Red Bull nog wat aerodynamische foefjes achter de hand houdt. Dat belooft dus een spannend en sensationeel seizoen te worden! Ga jij kijken? En wat denk je van Max’ zijn kansen?

  • Boek
  • Boek