Negen drankjes voor een gezond afweersysteem

Ons immuunsysteem is de hele dag door, jaar in jaar uit, actief om ons te beschermen tegen indringers. We worden continu blootgesteld aan ziekteverwekkers. En nu hebben we ook het coronavirus dat de hele wereld teistert. Tijd voor wat tips over hoe we het afweersysteem kunnen oppeppen.

Negen recepten van drankjes vol vitamines en mineralen waar je afweer heel blij van wordt.

1. Sap van appel, wortel en sinaasappel

Deze drie fruitsoorten zijn echt super voor het afweersysteem. Ze zitten boordevol vitamine A en C; allebei nodig voor een optimale afweer.

2. Grapefruitsap gecombineerd met sinaasappelsap

Deze combinatie levert veel vitamine C op. Vitamine C is een antioxidant en helpt het lichaam zich te beschermen tegen indringers. Bij een tekort aan vitamine C ben je slecht bestand tegen ziekteverwekkers en heb je een verminderd zelfherstellend vermogen. Let op: grapefruit gaat niet samen met een aantal medicijnen. Vraag het eerst na bij de apotheek of jij dit drankje mag gebruiken.

3. Tomatensap

Tomatensap, het liefst zelfgemaakt van biologische tomaten, is echt superieur voor de afweer. Tomaten zijn rijk aan foliumzuur en vitamine A waardoor infecties minder kans hebben.

4. Smoothie van boerenkool, tomaat en bleekselderij

Misschien moet je even wennen aan deze smaak, maar het is zó gezond. Boerenkool wordt vaak gemixt met appels, maar door toevoeging van tomaat profiteer je gelijk weer van de goede eigenschappen van vitamine A. Boerenkool is rijk aan vitamine C, magnesium en kalium. Allemaal belangrijke stoffen voor een goede afweer. Een goede eigenschap van bleekselderij is dat het een bloedzuiverende werking heeft. Een gouden combinatie dus.

5. Sap van biet, wortel, gember en kurkuma

Deze combinatie van wortel en knollen is een geweldige hulp voor het afweersysteem om ontstekingen te remmen. Ontstekingen zijn een reactie op besmetting met bijvoorbeeld griep of verkoudheid. Mensen met reuma hebben extra baat bij het drinken van dit sap, omdat het ook heel heilzaam is bij gewrichtsontstekingen.

6. Aardbei en mango

Trakteer jezelf eens op een mocktail van aardbei en mango. Een prima tussendoortje om het snoepen tegen te gaan. Mango is een superfood boordevol waardevolle voedingsstoffen en rijk aan vitamine E. Deze vitamine versterkt, zeker in combinatie met de vitamine C uit de aardbeien, het afweersysteem. Je kunt deze mocktail ook prima maken met diepgevroren vruchten.

7. Sap van watermeloen

Hier zou je misschien niet zo snel aan denken, maar watermeloen is heel gezond. Hij zit boordevol vitamine A en C, magnesium en zink. Watermeloen is niet alleen belangrijk voor de afweer, maar helpt ook bij spierpijnen. En juist die spierpijnen heb je vaak als je griep hebt. Een lekker drankje is een smoothie van watermeloen en pepermunt.

8. Smoothie van aardbei, kiwi en munt

Aardbeien en kiwi bevatten veel vitamine C. Om één glaasje aardbeiensap te drinken heb je wel heel veel aardbeien nodig. Daarom kun je er beter een smoothie van maken. Een combinatie van aardbei, kiwi, yoghurt en munt heeft een zeer verfrissende smaak.

9. Spinazie, sla en boerenkool

Van een smoothie gemaakt van deze drie groentes wordt je immuunsysteem helemaal blij. Qua smaak is het misschien wel even wennen. Deze smoothie zit boordevol vitamine A en C, ijzer en calcium.  Voeg er een handje peterselie aan toe en je verbetert de smaak én je krijgt ook nog wat extra vitamine B6 binnen. Dit vitamine speelt een belangrijke rol bij de productie van antistoffen.

Tenslotte nog dit: in deze tijd, met het rondwarende coronavirus,  is het belangrijk om zuinig te zijn op je lever.  Als je een smoothie maakt, doe er nu dan niet meer dan twee stuks fruit in. In fruit zit veel fructose. Dit is een extra belasting voor de lever. Op de lever moeten we zuinig zijn,  en nu helemaal. Groenten mag je wel onbeperkt gebruiken. Mijn favoriete drankje is nummer 4: biet, wortel, (veel) gember en kurkuma. Welke vind jij het lekkerste?