Nieuwe aanwinsten in mei: boeken in de categorie economie

Als bibliotheek nemen we uiteraard altijd zo snel mogelijk nieuwe boeken in de collectie op. Heb je zelf een aanschafsuggestie? Dat horen we graag. En als je zeker wil zijn dat je als een van de eersten zo’n nieuwe titel kunt lenen, is reserveren geen overbodige luxe. Wij keken in de categorie ‘economie’ welke nieuwe aanwinsten in mei zijn aangeschaft en zetten ze voor je onder elkaar. Kijk je mee?

TIP: nieuwe aanwinsten komen in bibliotheek Stad altijd op de ‘nieuw’ tafel te staan. Deze is te vinden op de eerste etage, schuin voor de klantenservicebalie.

nieuwe aanwinsten mei

 

Alles over deze zes nieuwe aanwinsten in mei

1. Semco in de polder: durf jij de vaste structuur los te laten en anders te gaan werken? Het kan eenvoudig ! – Allard Droste

Het blijkt te kunnen: een organisatie succesvol laten draaien met een minimum aan regels en verplichtingen en maximale ruimte voor de eigen creatieve inzet van medewerkers. De auteur, ras-ondernemer in Rotterdam, heeft een zwaar bureaucratisch functionerend bedrijf de afgelopen tien jaar weten om te bouwen tot een winstmakende, zelfsturende en gemotiveerde werkomgeving. Achteraf bleek dat zijn aanpak lijkt op die van de succesvolle Braziliaanse ondernemer Ricardo Semler, wat de titel van dit boek verklaart. Inmiddels is het gedachtegoed in ons land vastgelegd als Semco Style leiderschapsfilosofie. Een aanpak die inmiddels ook in het beroepsonderwijs ingang vindt.

2. Meer klanten met affiliate marketing in 60 minuten – Jennifer Kok

Affiliate marketing is een methode waarin commerciële websites naar elkaar verwijzen en aan die verwijzingen ook verdienen. Het lijkt een nieuwe hype te zijn onder marketeers. Het boekje probeert de lezer in zestig minuten wegwijs te maken in een vakgebied dat bol staat van jargon en clichés. Het boek behandelt hoofdstukken zoals ‘Start vanuit passie’, ‘Bepaal je verwachtingen’, ‘Visualiseer je website’, ‘Stel campagneregels op’ etc. De auteur is sinds twee jaar enthousiast blogger en consultant op dit terrein. Potentiële gebruikers zijn eigenaren van websites en webshops.

3. Alibaba: Jack Ma en het grootste internetbedrijf ter wereld – Duncan Clark

Dit boek van Duncan Clark, een voormalig zakenbankier uit China, is een ode aan de grootste internetondernemer ter wereld. De oprichter van Alibaba.com, Jack Ma, begon met niets en heeft nu een miljardenbedrijf dat zijn sporen heeft verdiend in de e-commerce. Wat is de achtergrond van Jack? Wat waren de redenen om Alibaba op te richten? En welke personen waren cruciaal in zijn succes? Deze en vele andere wetenswaardigheden worden besproken in dit boek. De weg naar de top was niet eenvoudig en kwam tot stand met de nodige hobbels. Ondanks alles is Jack Ma gewoon gebleven en fungeert hij door zijn karakter en tomeloze energie als een voorbeeldfunctie voor iedereen die zijn talenten wil gebruiken.

4. Een werkweek van 4 uur: leid een rijk leven zonder veel te doen – Timothy Ferriss

Voor het succes van een werkweek van vier uur moet eerst hard gewerkt en slim geïnvesteerd worden. De schrijver gebruikt vier stappen om tot een DEAL te komen. Een verandering start met Definitie, dan Elimineren, vervolgens Automatiseren en Liberation staat voor bevrijding. In de hoofdstukken is er aandacht voor valkuilen in het ondernemen, het verwerken van informatie, afscheid nemen van overbodige zaken, het uitbesteden van e-mail tot het voorstel om op afstand te werken op contractbasis. Het boek valt in de categorie van Amerikaanse bestsellers. Na de eerste druk in 2007 is deze achtentwintigste editie aangevuld met onder andere succesverhalen van gebruikers.

5. Social selling: masterclass – Carola Rodrigues

Een boek over marketing en acquisitie, echter niet op de ‘oude’ manier van bellen en bezoeken van klanten maar met behulp van de sociale media. Die oude manieren zijn achterhaald, zo leert de ervaring. De tijd van vruchteloos telefoneren, de juiste contactpersoon zoeken en het gebruik van middelen die slechts door enkele procenten prospects worden gewaardeerd, is voorbij. Nu gaat het van traditioneel naar modern, oftewel naar ‘social selling’. De nieuwe manieren om potentiële klanten te benaderen gaan nu via internet, Facebook, Twitter, blogs en andere sociale media-instrumenten. Vooral voor de MKB’er en ZZP’er een leerzaam en praktisch werk.

6. De kantorenkoning: opkomst en ondergang van het Eurocommerce-imperium – Raymond Korse en Jan Smit

De financiële crisis van 2008 trof niet alleen de banken hard, maar ook de projectontwikkelaars in commercieel vastgoed. Door de toenemende leegstand van hun kantoorpanden moesten ze veel creativiteit aan de dag leggen om te overleven. Een enkeling verviel daarbij zelfs tot criminaliteit. Dit boek vertelt hoe topman Ger Visser van Eurocommerce zich liet verleiden tot valsheid in geschrifte en faillissementsfraude toen zijn vastgoedimperium begon te wankelen. Daarnaast schakelde hij ook zijn vrouw en kinderen in om zijn kapitale villa in het Gelderse Gorssel en zijn twee dure liefhebberijen, een renpaardenstal en restaurant De Roskam, veilig te stellen.

Uiteindelijk was er geen redden meer aan. Eurocommerce gaat ten onder en het hele gezin moet zich in 2016 voor de rechter verantwoorden op beschuldiging van bedrog. De gevangenisstraf die vader en zoon Visser daar opgelegd krijgen, illustreert de ernst van hun malversaties. Echter, veel bonafide praktijken in de vastgoedwereld die beide onderzoeksjournalisten beschrijven, zullen menig lezer evenzeer de wenkbrauwen doen fronsen. Puik stukje onderzoeksjournalistiek, al vraagt het wel enig doorzettingsvermogen van de lezer om in het web van financiële constructies het spoor niet bijster te raken.

Behalve deze zes aanwinsten in mei hebben we uiteraard nog veel meer nieuwe boeken aangeschaft. Volgende maand nemen we weer zes nieuwe boeken van de nieuwe bibliotheek voor je onder de loep. Tot dan!