Biopic: Colette

De verrassende historische film Colette, over één van Frankrijks meest geliefde schrijvers uit de vorige eeuw, ging voor de kerst in première. Vanaf 8 februari vier keer te zien in het nieuwe filmhuis. Ik keek de film alvast en vertel jullie waarom je Colette écht moet gaan kijken.

Ghostwriter …

Sidonie Gabrielle Colette, gespeeld door Keira Knightley (Love Actually en Pride & Prejudice), trouwt in 1893 als plattelandstiener met de veel oudere Parijse uitgever, zakenman Henry Gauthier-Villars, beter bekend als ‘Willy’ (Dominic West). Onder deze naam geeft hij boeken uit, die anderen voor hem schrijven. Ook Colette moet eraan geloven als hij weer eens al hun geld vergokt heeft. Hij dwingt haar haar fantasieën op papier te zetten, veinst dat haar werk niet goed genoeg is, maar dat hij het aangepast zal uitgeven onder zijn naam. Het eerste deel van het boek ‘Claudine’ wordt meteen een groot succes. Willy dwingt Colette een vervolg te schrijven. De sensuele reeks brengt veel teweeg in Frankrijk en wordt een merk, compleet met bijbehorende merchandise.

Colette

Emancipatie

Colette laat het er niet bij zitten. Als ze ontdekt dat Willy geregeld vreemd gaat, eigent zij zich ook vrijheden toe. Ze dompelt zich onder in het Parijs van begin 20e eeuw. Ze weet zich te ontworstelen aan de onderdrukking van Willy (die haar enige vrijheid geeft in ruil voor die van hemzelf) en wordt daarbij gesteund door haar moeder, haar vriendschap met een markiezin in herenkleding en door te experimenteren met vrouwen.

Plezierige biopic

Wash Westmoreland regisseerde eerder het bekroonde drama Still Alice over vroege Alzheimer (2014). Dagblad Trouw (Remke de Lange, 20 december ’18) noemt Colette ‘een plezierige biopic en geschiedenisfilm’, ook omdat Westmoreland op een luchtige manier de sfeer schetst van het Parijs van begin vorige eeuw. De Eiffeltoren, de opkomst van elektrische verlichting, kapsels die luchtiger worden, de rokken korter en het impressionisme. Ook van de Volkskrant (Pauline Kleijer) krijgt Colette 4 sterren!

De eerste keer dat ik mijn hoed verloor

Uiteindelijk zal Colette uitgroeien tot een groot en geliefd schrijver onder haar eigen naam. Voor mij was het verhaal nieuw en ik vond het schokkend om te zien hoe honderd jaar geleden het schrijftalent van een vrouw moeiteloos door een man toegeëigend kon worden. Indrukwekkend hoe Colette haar eigen weg heeft weten te gaan onder die omstandigheden en mooi vertolkt door Keira Knightley. Op de afdeling Taal & Letterkunde staat het boek van Colette (1873-1954) De eerste keer dat ik mijn hoed verloor. Hierin staan persoonlijke schetsen van de Franse schrijfster over haar leven.

Colette

Feministische films

De film ‘De dirigent’ waarover ik vorig jaar schreef, maakte op mij een zelfde soort indruk als Colette. Hoe moeilijk was (en is) het voor een vrouwelijke dirigent om dezelfde erkenning te krijgen als een man? ‘Becoming Astrid’, over het leven van Astrid Lindgren gaat over een ander tijdperk. Maar ook in deze film wordt Astrid als jonge vrouw onderdrukt (en zwanger gemaakt) door haar (oudere) redacteur, waarna ze als alleenstaande moeder haar schrijftalent weet te ontwikkelen. Hoever zijn we in het begin va de 21e eeuw gekomen in het emancipatieproces van vrouwen?

Het nieuwe filmhuis

Colette is te zien in het nieuwe filmhuis op vrijdag 8 februari, zaterdag 9 februari, dinsdag 12 februari en woensdag 13 februari. Een aanrader! Klik op de link en koop snel je kaartje!