Chocola, een gezonde lekkernij

Is chocola een bedreiging voor onze gezondheid? Zeker niet, áls je maar de juiste chocolade neemt. De candybars in de supermarkt zorgen voor gewichtstoename, verhogen het risico op diabetes en kunnen nog vele andere gezondheidsrisico’s veroorzaken. Het goede nieuws; niet alle chocola is slecht voor ons is. Feitelijk: het is zelfs goed voor onze gezondheid, als het maar pure chocolade is met minimaal 70% cacao! Kijk, dat is nog eens goed nieuws. Een kop thee met chocolade zonder schuldgevoel!

Kwaliteit

De kwaliteit van chocolade is belangrijk. Donkere chocolade bevat naast vitamine A, B1, B2, D en vitamine C, ook veel magnesium, gezonde vetten en flavonoïden. Flavonoïden zijn plantaardige, zeer krachtige antioxidanten die ontstekingen in het lichaam helpen voorkomen en veroudering tegengaan. Ze verbeteren de doorbloeding van het lichaam en dragen zorg voor een gezond vaatstelsel.

Onderzoek

Onderzoekers voerden een studie uit, waarbij proefpersonen chocolademelk te drinken krijgen. De ene groep kreeg chocolademelk met een hoog gehalte aan flavonoïden, de andere groep drinkt chocolademelk met een laag gehalte. Elk uur werd de bloeddruk gemeten en wat bloed afgenomen. Uit het onderzoek kwam naar voren dat de personen die de chocolademelk met het hoge flavonoïdengehalte gedronken hadden, ook daadwerkelijk meer flavonoïden in het bloed hadden en bovendien een lagere bloeddruk. Met dit onderzoek werd aangetoond dat het lichaam in staat is om de flavonoïden op te nemen en dat ze zorgen voor een verwijding van de bloedvaten.

Donkere chocola …

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is donkere chocolade dus absoluut niet ongezond. Zeker niet als je het met mate gebruikt. Vroeger werd donkere chocolade beschouwd als een bedreiging voor het hart, terwijl onderzoek juist aantoont dat pure chocolade het hart en de hersenen beschermt. Het dagelijks eten van 6,7 gram chocolade kan een ontsteking die leidt tot hart- en vaatziekten verminderen. Andere onderzoekers toonden aan dat donkere chocolade het lichaam helpt om het bloedsuiker gehalte op een natuurlijke manier te verlagen. Flavonoïden verbeteren de doorbloeding van de hersenen, waardoor we ook alerter worden.

Het is wel belangrijk om voor een goede kwaliteit chocolade te kiezen. De chocolade moet 100% biologisch zijn en zonder kunstmatige ingrediënten of additieven zijn. Lees het etiket zorgvuldig door. En eet niet meer dan een paar blokjes per dag.

Bakken

Met chocolade kun je natuurlijk ook prima bakken! Voor wat ideeën kun je deze boeken eens lenen: De Chocoladebijbel: met meer dan 200 recepten of: Koken met chocolade: 100 tongstrelende hartige recepten. Veel bak- en eetplezier!