Confrontaties | Simone Atangana Bekono #recensie

Ik heb voor dit boek gekozen, omdat het leek alsof het heel goed bij mijn studie zou passen. Ik doe namelijk de studie Social Work en ik richt mij specifiek op de jeugd. Toen ik de tekst las op de achterkant van het boek, trok het meteen mijn aandacht. Het is namelijk een onderwerp dat ik in mijn werk later ook kan tegenkomen en wat meiden van mijn leeftijd ook zou kunnen overkomen. In het boek wordt er uiteindelijk minder over de psychologen gesproken, maar wel heel veel over de gedachten van de hoofdpersoon en hoe de psychologen dat kunnen beïnvloeden. Daarnaast heb ik voor dit boek gekozen, omdat ik van spanning in boeken houd en dat heeft dit boek zeker.

Waar gaat Confrontaties over?

Confrontaties gaat over een zestienjarig meisje genaamd Salomé Atabong. Ze zit in een jeugddetentiecentrum, omdat ze twee schoolgenoten heeft mishandeld. In het jeugddetentiecentrum denkt Salomé na over alles wat ze in haar leven meegemaakt heeft en hoe dat heeft kunnen leiden naar het punt waar ze nu is. Je komt veel te weten over haar verleden en over de dingen die ze meemaakt in het centrum. Ze vertelt over de andere meiden in het centrum, de psychologen en begeleiders en over haar familie.

Wat ik van het boek vind

Ik zou het boek zeker aanraden, omdat het een heel interessant en realistisch verhaal is. Er zitten hele interessante personages in het boek waar je vanuit het perspectief van Salomé veel over te horen krijgt. Het is een goede keuze geweest om het vanuit het perspectief van Salomé te schrijven, omdat dit ervoor zorgt dat je al haar gedachten leest en niet de gedachten van de andere personages meekrijgt. Er zit een soort spanning in het verhaal door dit ik-perspectief. Aan het einde van het boek wordt pas duidelijk wat er werkelijk is gebeurd en waarom Salomé precies in het jeugddetentiecentrum zit. Dit zorgt ervoor dat je door wilt lezen.

Wil je het boek ook lezen? Je vindt het in de collectie van De Nieuwe Bibliotheek >>

PS De illustratie, met potlood getekend, maakte Merel na het lezen van Confrontaties. Knap hè?! – Sabine van de bieb