De Groene Week van Sandra

In 2005 kwam ik in contact met Christine Michon, zij is yogalerares sinds 1975 en hoofd van de Kundalini yogalerarenopleiding. Zij interesseerde mij voor de groene week. Drie jaar geleden begon ik voor het eerst met een week lang alleen groen eten. Het leuke hiervan is dat je geen hongergevoel hebt, want je mag net zoveel eten en drinken als je zelf wilt. Bovendien val je ervan af, ook al is dat niet de insteek van deze week.

Wat houdt mijn groene week in?

Qua kalender is het voorjaar dé periode om je zelf te reinigen, te zuiveren en te ontgiften. Je filtert als het ware je lichaamssappen en je haalt de ballaststoffen eruit. In deze week eet ik alleen groene groenten en groen fruit. Er ging een wereld van groen voor mij open en ik kwam er eigenlijk toen pas achter dat er zoveel groene groenten, vruchten, bonen, zaden en zelfs noten bestonden. Ondertussen kan ik al behoorlijk veel groene gerechten klaarmaken. Het mooie van deze week is dat je met veel plezier gaat experimenteren met groen koken.

groene week

Waarom groen?

Ik heb bewust gekozen voor een groene week. Ik doe het niet om af te vallen, maar voor een betere balans tussen mijn gezondheid en geest, waardoor ik mij veel energieker en fitter voel. Het groene voedsel werkt ontgiftend op het lichaam. Het reinigt de lever en zorgt ervoor dat het lichaam overtollig slijm kwijtraakt. Groen fruit en groene groenten bevatten veel chlorofyl en dit bladgroen maakt dat het lichaam beter zuurstof opneemt. Bladgroen helpt de plant zonlicht om te zetten in suiker en koolhydraten: fotosynthese. Het eten van groen voedsel werkt gunstig op de lever, de gal en de darmen; het hele spijsverteringsstelsel geniet ervan.

groene week

Tips om te starten met een groene week

Voordat ik begin met mijn groene week, bereid ik mij ook minstens een week goed voor. De voedingsmiddelen die ik nodig heb, koop ik vooraf in zodat ik rustig kan starten. Ik gun mezelf rust en start ook pas echt wanneer ik weet dat ik een rustige week heb. Als je gewend bent om dagelijks veel koffie te drinken, is het goed om in deze week de gewone koffie te vervangen door cafeïnevrije koffie. Zo bouw je de gewenning af en zul je in je groene week de koffie niet zo missen. Ik drink tijdens mijn groene week minimaal twee liter water naast de andere sappen of bouillon. Het beste is de dag te beginnen én te eindigen met een glas water. Dat vergemakkelijkt het ontgiften. Je kunt gewoon blijven werken, zolang je maar voldoende tijd neemt voor ontspanning en oefeningen en verdeeld over de dag meerdere malen iets eet. Gebruik je medicijnen, overleg dan vooraf met je huisarts of een groene week iets voor jou is.

groene week

Wat bereik je met de groene week?

Gezondheid en een betere balans tussen lichaam en geest. Gezien wat het mij brengt – energie, een paar kilo lichter, stralende huid, in balans – is het wel een aanrader als je eraan toe bent! Wil je er meer over weten? In de nieuwe bibliotheek zijn verschillende boeken terug te vinden over dit onderwerp.