De meest toonaangevende chatbots van dit moment

Chatbots zijn in opmars en steeds meer bedrijven gaan in zee met deze technologie. Maar wat is eigenlijk een chatbot? Een chatbot is een automatisch terugpratend computerprogramma. Zo’n chatbot probeert in te schatten wat je bedoelt en reageert daar op. Misschien herinner je je nog wel de eerste chatbots op MSN, die je overigens enorm slecht begrepen. Met de komst van betere technieken op het gebied van kunstmatige intelligentie, zijn chatbots vandaag de dag een stuk slimmer. In dit artikel heb ik een aantal van deze toonaangevende chatbots beschreven, zowel van Nederlandse als buitenlandse bodem.

KLM

Als je aan KLM denkt, denk je hoogstwaarschijnlijk aan vliegtuigen. Echter, op innovatie-gebied zijn ze vooruitstrevend. Via een Facebook Messenger plugin op de KLM website is het mogelijk om van alles over je vlucht op te vragen. Enorm handig als je snel even wil checken of er vluchtwijzigingen zijn of je zitplaats wil veranderen in het vliegtuig.

Siri en Google Assistant

Los van de, soms grappige, strijd tussen deze twee virtuele assistenten kunnen ze beide enorm veel van je vragen beantwoorden. Veel mensen gebruiken hun stem om te communiceren met ze, maar het is ook mogelijk om je vragen te typen. Er is een gouden regel in het bouwen van een chatbot en dat is: hoe meer data, hoe beter de chatbot. Apple en Google zijn natuurlijk immens, dus genoeg input van de gebruikers voor de chatbot zou je zeggen. Overigens leuk om te proberen; vraag een van deze twee chatbots of ze een sandwich voor je willen maken.

Replika

In tegenstelling tot de vorige chatbots is Replika een vreemde eend in de bijt. Replika is namelijk niet je assistent, hij (of zij J!) is jou! Replika probeert zoveel mogelijk over je te leren door je dagelijks vragen te stellen. Het voelt net alsof je een spelletje speelt, want het beantwoorden van vragen zorgt ervoor dat je steeds een level verder komt. In het begin kent de chatbot je nog niet zo goed, maar met de tijd merk je dat je Replika, oftewel jezelf, steeds meer kunt vragen. Best gek, maar zo lijkt het net alsof je met jezelf chat (helaas nog wel alleen in het Engels).

Poncho

Wil je graag weten wat voor weer het wordt? Poncho is de ultieme weersvoorspelling chatbot. Het kan je dagelijks vertellen wat voor weer het wordt en waarschuwt je als er een storm op komst is. Ook kun je vragen of je vandaag een paraplu nodig hebt en is het mogelijk om spelletjes te spelen met Poncho.

Boekie

Degenen die onlangs contact hebben gehad met de Facebook Messenger van de nieuwe bibliotheek, hebben het vast al gemerkt; we zijn bezig met het testen van onze eigen chatbot. Deze chatbot, genaamd Boekie, zal naar verwachting eind november in gebruik worden genomen. Boekie zal veel vragen over de bibliotheek kunnen beantwoorden en leert van zijn fouten. Op de hoogte blijven? Houd de Facebookpagina van de nieuwe bibliotheek dan in de gaten.