Einde van een tijdperk: de papieren Hitkrant is niet meer

Als tienjarig jochie las ik met veel genoegen de Hitkrant. Het verdriet was dan ook groot toen ik vanochtend in de papieren krant las – ja, ja, die bestaan nog – dat de Hitkrant stopt met het uitgeven van de gedrukte versie. De online concurrentie is te groot. Het einde van een tijdperk …

Als echt jaren ’90 kind vormde de Hitkrant mijn tweewekelijkse bron van Spice Girls en Backstreet Boys posters. In die tijd was de Hitkrant het enige medium dat mij in staat stelde om het nieuws van mijn idolen te volgen. Dik 20 jaar later is de Hitkrant ten onder gegaan aan internet, of specifieker nog, aan social media.

Het fenomeen: social media

De Hitkrant is een van de vele voorbeelden uit de uitgeefindustrie die de tand des tijds lange tijd heeft kunnen doorstaan. Het gevecht tegen het internet en social media is uiteindelijk niet te winnen. Want, waarom zou je de Hitkrant kopen als je op Snapchat en Instagram een veel intiemere inkijk in de wereld van je idool krijgt? Door de komst van social media kan iedereen als uitgever acteren. Zo kun je bijvoorbeeld jezelf in de bibliotheek livestreamen. Of je bekijkt een van onze uitzendingen van ‘de 5’ op Youtube. Andere goede voorbeelden hiervan zie je onder andere terug in de wijze waarop President Donald Trump Twitter gebruikt om de traditionele media buiten spel te zetten. Trump communiceert direct via Twitter met zijn achterban en heeft de kritische journalist dan ook niet nodig als medium. Twitter is het medium en Trump de uitgever.

Trump slaat media over

Source: Branco www.legalinsurrection.com

Het failliete business model van de Hitkrant

Vele popartiesten maken hier gebruik van door zichzelf als merk (‘brand’) te positioneren, waarmee ze feitelijk ‘haasje over’ doen met de oude uitgevers. Ze slaan ‘the middle- man’ over en communiceren direct met hun volgers. Dit resulteert in een voor de Hitkrant desastreuze terugval in inkomsten. Enerzijds nemen de inkomsten uit de losse verkoop af, anderzijds drogen door de terugval in bereik de advertentie-inkomsten op: het bekende schaareffect.

terugval advertentie inkomsten door google

 

Dit biedt grote uitdagingen voor uitgevers. Het tij kunnen ze niet meer keren; de opmars van de alles opslokkende social media is niet meer te stoppen. Het is vooral de vraag of ze nieuwe inkomsten modellen kunnen bedenken. Modellen die ze in staat stellen om met zorg- en liefde een tijdschrift zoals de Hitkrant in stand te houden. Nu moeten wij het voorlopig doen met een digitale Hitkrant, met eens in de zes maanden een gedrukte ‘poster’ special.