De Zeven Zussen – een review

Al een tijdje mateloos populair, de boekenserie van Lucinda Riley: De Zeven Zussen. Maar is het terecht dat deze boeken zoveel gelezen worden? Zijn het echt verhalen die je even van de straat houden, je bij de keel grijpen? Inmiddels zijn er vijf boeken verschenen: De Zeven Zussen (het verhaal van Maia), Storm (Ally), Schaduw (Star), Parel (CeCe) en Maan (Tiggy). Ik heb ze inmiddels allemaal gelezen en deel graag met je wat ik ervan vond. Oh, en ik zal proberen niet te spoilen!

De Zeven Zussen

Ik moet eerlijk bekennen dat ik altijd een beetje uit de buurt probeer te blijven van wat ze ‘chicklit’ noemen. Niet omdat ik het te min vind, maar omdat het me meestal niet zo weet te boeien. Waarom ik toch begon in het eerste deel van De Zeven Zussen, was omdat ik er zoveel over gehoord had en ik zat even zonder boek. Deze stond op mijn iPad, dus ik dacht: oké dan deze. En ik werd aangenaam verrast. Misschien moet je bij de eerste tien bladzijden van elk boek steeds even doorlezen, maar daarna lees je het boek ook in één ruk uit.

De Zeven Zussen

Pa Salt

De boekenserie begint met de dood van de (niet-biologische) vader van de zes zussen. Je leest het goed; het zijn zes zussen, niet zeven. Mysterie nummer 1. Pa Salt (anagram voor Atlas, leuk weetje), die de zes zussen heeft geadopteerd, komt plotseling om het leven. Mysterie nummer 2. De zes zussen komen bij elkaar om afscheid van hem te nemen en dat is het startpunt van de serie boeken. Iedere zus heeft haar eigen verhaal. En dat voert ze naar andere landen én naar het verleden. En dat levert fijn leesmateriaal op.

Historie

Omdat de zussen geadopteerd zijn, gaan ze allemaal op zoek naar hun roots. Pa Salt heeft aanwijzingen voor de zussen achtergelaten, waarmee ze in hun eigen tijd en wanneer ze daar klaar voor zijn, op zoek kunnen gaan naar hun verleden. Waar komen ze vandaan? Leven hun vader en moeder nog, of opa en oma? Hebben ze broers, zusjes? Tegelijkertijd leer je ook veel over de persoonlijkheden van de zussen. Wat doet de dood van Pa Salt met ze? Hoe is hun verhouding met de andere zussen? Hoe zitten ze in elkaar?

Belangrijk gegeven in de boeken is geschiedenis. Dat zit niet alleen in de verwijzingen naar Griekse mythes, maar ook in de verhalen van de zussen. Ze willen weten waar ze vandaan komen en dan ontkom je niet aan historie; wie zijn hun (voor)ouders. Prachtig gegeven, zeker als je een liefhebber bent van geschiedenis bent (zoals ik). Maar tegelijkertijd is het soms ook lastig lezen. Zit je net in het verhaal van een zus, word je teruggeworpen in het verleden. En dat is soms even schakelen.

Ook vond ik het soms vervelend dat elk boek volgens een vast stramien is opgebouwd. Het werd soms een beetje voorspelbaar. Daarnaast was het irritant dat iedere zus wel een ‘probleem’ had dat ze het hoofd moest bieden.

De Zeven Zussen

Heerlijk leesvoer

Toch zijn het heerlijke boeken om te lezen. Je wilt het liefst in een keer alle verhalen van de zussen achter elkaar lezen. Maar na nummer vijf is het nu toch echt even wachten op nummer zes. Je blijft ook met wat vragen zitten; Hoe zit het nu met de dood van Pa Salt? Waarom is er geen zevende zus? Of is die er toch wel? En wie is dat dan? Kortom, ik kijk toch wel heel erg uit naar het volgende boek. En het slot. Maar voordat dat er is … Deel zes, het verhaal over Electra, verschijnt waarschijnlijk in november in Engeland. Als je niet kunt wachten, kun je het boek dan alvast in het Engels lezen.

Mijn favoriete zus? Ally. Verhaal met de meeste diepte en ik denk ook het meest heftige verhaal. Ben jij fan van de Zeven Zussen? Wat was jouw favoriete verhaal? Laat het weten met een reactie!