Digitale Helpdesk: wachtwoord of wachtzin?

Regelmatig ontvang ik klanten bij onze Digitale Helpdesk die bijvoorbeeld een printje nodig hebben voor hun toeslagen. Helaas kunnen zij niet meer inloggen, want ze zijn hun gegevens kwijt omdat het wachtwoord veel te ingewikkeld was. Het gaat hier om persoonsgegevens. Een reden voor mensen om het wachtwoord dan zo ingewikkeld mogelijk te maken (hoofdletters, kleine letters, cijfers, tekens). En als je dit woord niet vaak gebruikt, dan vergeet je dit na een tijdje.

Wachtwoord opnieuw aanvragen?

Samen met de klant vraag ik dan opnieuw de gegevens aan bij DigiD.nl via het kopje Ik ben mijn gebruikersnaam en wachtwoord vergeten. Je krijgt dan het volgende bericht te zien: Uw gebruikersnaam en wachtwoord zijn hoofdlettergevoelig. Controleer daarom op .digid.nl via ‘Inloggen Mijn DigiD’ of uw gebruikersnaam en wachtwoord misschien herkend worden in andere combinaties van hoofdletters en kleine letters. Als u uw gebruikersnaam en wachtwoord bent vergeten, dan moet u opnieuw een DigiD aanvragen”. Vervelend, want ook dan komen we vaak niet uit en moet het wachtwoord opnieuw aangevraagd worden.

Complexe wachtwoorden?

Telkens als het systeem vraagt om je wachtwoord te wijzigen, doen wij allemaal dit heel braaf. Hoe handig zou het zijn als die beperkte houdbaarheid van wachtwoorden voor eens en voor altijd afgeschaft wordt. Het verplicht verversen na 3, 6 of 12 maanden kan juist heel averechts werken. Veel mensen verzinnen dan de meest simpele wachtwoorden waar ze dan telkens maar één of twee tekens aan veranderen. Of ze verzinnen zo’n complex wachtwoord dat ze vervolgens ergens noteren. Wil je je gegevens beschermen, dan is dit natuurlijk niet de manier!

Inlogoverkill

Je wordt keer op keer gewaarschuwd: maak een sterk wachtwoord! Tegenwoordig moet je bijna voor alles een account aanmaken, verzinnen wij zoveel en zo vaak wachtwoorden, dat je het op een gegeven moment niet meer serieus neemt. Naar mijn mening komt onze wachtwoord-vermoeidheid voort uit een inlogoverkill. Er is bijna geen site meer waar je zonder een account iets kunt kopen, downloaden of bekijken. Uit angst voor typefouten worden er dan eenvoudige wachtwoorden aangemaakt.

Verzin een zin!

Wachtwoorden mogen langer zijn, tot wel 64 tekens. Soms word je zelfs verplicht om je wachtwoord van speciale tekens te voorzien. Of je moet een ‘woord’ opgeven dat álleen uit tekens bestaat (*#@%&!$^<>?/’). Dit zou eigenlijk niet verplicht moeten worden, want je ziet dat vooral mensen die minder digitaal vaardig zijn, stoeien met caps lock wel of niet aan. Dit kan heel frustrerend zijn. We komen het helaas vaker tegen tijdens ons Digitale Spreekuur … De oplossing die we mensen vaak geven: verzin een zin! Een serie van woorden of een zin is veel eenvoudiger te onthouden en kennelijk moeilijker te kraken.

Digitaal Spreekuur

Wist je dat je bij de digitale helpdesk van de bibliotheek terecht kunt voor allerhande vragen over:
– het aanvragen van een digiD;
– hoe je met Microsoft Word of Excel om moet gaan;
– het inruilen van kortingsbonnen op internet;
– het aanmaken van een G-mailaccount;
– problemen met e-mailen
– het omgaan met social media
– en nog veel meer!
Meer informatie over de dagen en tijden is hier te vinden. En als je toch in de bibliotheek bent, dan kun je er natuurlijk ook naar vragen bij onze medewerkers! Graag tot gauw!