Een diepte-interview met …: Sinterklaas

Met veel genoegen kijk ik ieder jaar naar het magistrale programma ‘Kijken in de Ziel van’. Het programma geeft een diepere inkijk in wat rechters, doktoren, ondernemers en topmanagers beweegt om te doen wat ze doen. Nu is Sinterklaas zo’n beetje ’s lands meest bekende topmanager. Met zijn lange staat van dienst en de hoogste klanttevredenheid onder zijn doelgroep, mag hij zich die titel ook met recht toe-eigenen. Maar wat beweegt de man? Waar heeft hij zijn succes aan te danken en waar ligt de Sint ’s avonds van wakker? Ik kruip, voor deze ene keer, in de huid van Sven Kokkelman om een kijkje te nemen in de ziel van: Sinterklaas.

Het interview is fictief, dito voor de antwoorden. Maar ach, het zijn per slot van rekening magische tijden!

Sinterklaas, voor wij beginnen met het interview, alvast een opwarmertje: als u zou moeten kiezen tussen koffie of cappuccino?

Koffie, liefst zwart zonder suiker en mét een snufje zout. Overigens is mijn liefde voor filterkoffie groter dan die voor de moderne malende koffiemachine’s. Die ondingen zijn traag, daar heb ik geen tijd voor.

Patéto of Patató?

Makkelijk: Tomató, tométo!

Ajax of Feyenoord?

Daar laat ik mij liever niet over uit.

Haken of Quilten?

Dat moet u aan mijn vrouw vragen ….

En tot slot, wat ziet u?

blauw met witte jurk? of goud met witte jurk?

 

Een jurk. Geen mooie overigens.

Sinterklaas, Europa bevindt zich in een crisis. Brexit, de vluchtelingencrisis, de financiële situatie in Griekenland en de toenemende geopolitieke onstabiliteit leveren veel zorgen. Hoe beïnvloedt dat uw manier van managen?

Het zijn beslist roerige tijden. Ik formuleer het zo: het zijn taaitaaie tijden, waarbij de doorbijters er doorgaans toch het beste uit komen. Wel is het zo dat dit een enorme belasting is voor onze organisatie en een wissel trekt op mijn mensen: de Pieten. Juist in tijden van onzekerheid en tegenspoed is de behoefte aan positiviteit het grootst. Nu hebben wij één voordeel: ons product is niet conjunctuur-gevoelig. Onze core-business is namelijk dat wij handelen in geluk, plezier en vertier. Daar is geen crisis tegen opgewassen.

“Het zijn taaitaaie tijden”

Ligt u überhaupt weleens ergens wakker van?

Stress is voor sukkels, las ik ooit in een kwaliteitskrant.  Als je processen op orde zijn, dan gaat de rest haast vanzelf. Ik heb er weleens aan gedacht om aan LEAN-management te doen, maar daar geloof ik niet in. Ik ben toch meer van de menselijke maat. En als je daar in gelooft, dan geloof je dus ook in de kracht van mensen. Daar hoort bij dat waar mensen zijn, ook weleens fouten gemaakt worden. Part of the deal. Maar nee hoor, uiteindelijk is het maar werk. Als ik mijzelf dat zo hardop hoor zeggen, dan relativeert het wel.

“Maar nee hoor, uiteindelijk is het maar werk”

De discussie over de arbeidsomstandigheden en voorschriften voor de Pieten lijkt dit jaar tot een hoogtepunt te komen. Hoe gaat u daarmee om?

Ja, dat is bepaald geen fraaie kwestie. Ten eerste is het van belang te weten dat gesprekken met de vakbonden constructief zijn, daar ben ik blij om. Eerlijkheidshalve moet ik wel bekennen dat het mij niet in de koude kleren gaat zitten. Als je leest hoe de sociale media daarmee omspringen, dat maakt mij zo nu en dan écht verdrietig. Vooral als ik zie met hoeveel plezier en overgave wij ieder jaar weer alle kinderen een goede tijd proberen te geven. Ik vind dat dan ook geen taak voor de politiek, maar vooral eentje voor alle papa’s en mama’s. Zij moeten ervoor zorgen dat de kinderen geen last hebben van al dat volwassen gedoe. Het leven is al zwaar zat zo!

U bent befaamd om uw crisismanagement-vaardigheden, hoe doet u dat?

Ik kan natuurlijk leunen op een fantastisch team, dat begrijpt u wel. Achter iedere succesvolle manager staat in ons geval een team van duizenden enthousiaste collega’s. Ik heb geleerd dat de beste manier van managen uiteindelijk toch loslaten is. Ik doe dat ieder jaar en telkens weer bewijst die methode van managen (red. loslaten) haar kracht. Pakjes kwijt? Geen probleem! Paard weg? Niets aan de hand! Het lost zich vanzelf wel op, en anders doen onze fantastische pieten dat wel. Ik noem het: grenzeloos delegeren. Weg met de hiërarchie en stop met dat micromanagement. Zo creëren wij een bedrijfscultuur waarin iedere Piet in ons bedrijf zelf zijn verantwoordelijkheden neemt. Want als je ze geen vertrouwen geeft, dan kunnen ze het ook niet nemen.

U kent ongetwijfeld de vriendelijke Joodse verwijzing: ik wens u veel persoon toe! Nog tips voor managers met veel personeel?

Ja natuurlijk, regel nummer 1 t/m 10: streef ernaar jezelf overbodig te maken. People management dus!

Nog ander managementadvies?

Tip 11 t/m 20: geloof altijd in jezelf. Trap niet in het advies van consultants, die verkopen je namelijk wat je eigenlijk al weet. Zij verdienen een pepernootje van eigen deeg. En tot slot: vertrouw niet op IT en technologie, zorg er altijd voor dat je processen stuurt en producten verkoopt die je begrijpt. Juist onze persoonlijke benadering is ons USP. Wij kennen ieder kind bij naam en weten vaak zelfs nog hoe hun ouders zich als kinderen gedroegen. Juist die persoonlijke benadering is de kracht van ons bedrijf!

“Consultants, die verdienen een pepernootje van eigen deeg”

  • Boek
  • Boek
  • Boek