Van januari-leegte naar een succesvol 2018

December is voorbij. Sinterklaas, Kerstmis en oud en nieuw hebben we weer achter de rug. Wat nu? Januari is een nietszeggende maand: er valt niet veel te beleven en de meeste mensen hebben vooral moeite  om hun voornemens vol te houden. Hoe ga je de januari-leegte tegen en zet je een stevige basis voor een succesvol 2018?

Veel mensen nemen zich voor om na de feestdagen gezonder te eten, meer te sporten en eindelijk werk maken van hun plannen en ideeën. Ik heb zelf nooit echt goede voornemens gehad, totdat ik mijn vetpercentage in de spiegel zag na alle feestdagen. De afgelopen maanden zonder sport en kantoorwerk hebben ertoe geleid dat ik voor het eerst in mijn leven niet blij ben met mijn fysieke gesteldheid. In dit blog lees je de dingen die ik mijzelf heb voorgenomen. En ook vol ga houden om zo een succesvol 2018 te hebben!

Ontbijten, lunch en avondeten

Ontbijten is de meest belangrijke maaltijd van de dag. Neem tijd voor het ontbijt, want als je het ontbijt overslaat mis je de nodig energie om de dag door te komen, je te concentreren en productief te zijn! Neem bijvoorbeeld twee plakjes volkorenbrood met 100% pindakaas of een bakje havermout met fruit. (Bron: Voedingscentrum) Voor de lunch kun je dan een lekkere salade nemen met tonijn, bonen, noten of groente. Combineer, maar doe rustig aan met croutons en sausjes! In mijn omgeving hoor ik vaak dat mensen koken niet leuk vinden. Ik vind koken heerlijk! Ik kom dan tot rust en schotel mijzelf, en mijn vriendin, gezonde recepten voor. Kijk maar naar onderstaande afbeelding. Houd in het achterhoofd dat mensen tussen de 2000 en 2500 kcal per dag nodig hebben.

Rode bieten pannenkoeken met courgette en geitenkaas

Rode bieten pannenkoeken met courgette en geitenkaas

 

Stop met snoozen!

In de laatste maanden van 2017, waarin het telkens donkerder werd, heb ik veel op de snoozebutton gedrukt. Ik merkte dat dit mijn productiviteit niet ten goede kwam. En dat blijkt ook echt zo te zijn, want als je snoozet word je in je slaapcyclus wakker i.p.v. dat je direct opstaat wanneer je uit jezelf wakker wordt. En als je in de ochtend al meteen begint met uitstelgedrag, wat betekent dat dan voor de rest van je dag? Niet snoozen = succesvol 2018!

To-do lijstjes

Lijstjes, lijstjes en nog meer lijstjes. Het zorgt voor overzicht en niets is lekkerder dan een volledig afgestreept lijstje! Ik ben een chaoot eerste klas en ik merk dat lijstjes mij enorm helpen. Je kan afstrepen wat je gedaan hebt en je kan werken naar een doel. Je kunt dit offline doen in je notitieboekje, maar je hebt ook goede online tools zoals Google Keep en Trello.

to do lijstje

Fysieke gesteldheid

In het begin van dit artikel heb ik al verteld over het vetpercentage dat ik de afgelopen maanden heb gekweekt. Dit percentage gaat omlaag in 2018! Ik keek in de spiegel en voor het eerst was ik niet tevreden met mijn fysieke gesteldheid. Werk aan de fysieke gebreken en word fit. Dat maakt je ook zelfverzekerder. Niets is beter dan in de spiegel kijken en trots zijn op de man/vrouw die je voor je ziet staan. Ik heb mijn passieve maanden, waarin niet gesport werd, nu achter mij gelaten en ben begonnen met hardlopen. Ook heb ik mij weer ingeschreven op een CrossFit school!

Afbeelding hieronder: Mijn vader die meedoet aan een hardloopwedstrijd. Ik stond als toeschouwer te kijken.

hardlopen succesvol 2017

Sociale contacten

Zorg ervoor dat je in 2018 uit je comfortzone stapt en veel nieuwe sociale contacten opdoet en oude sociale contacten onderhoudt. Uit onderzoek blijkt dat je van sociale contacten gelukkig wordt. En als dat niet voor een succesvol 2018 zorgt dan weet ik het ook niet meer. Zorg ervoor dat je mensen om je heen hebt die om je geven en voor structuur zorgen.

social contacten

Succesvol 2018

Vul die januari-leegte met zoveel mogelijk leuke dingen. Ga sporten, verzorg jezelf goed, eet gezond en alles komt goed! Wat ga jij doen om te zorgen dat 2018 een succesvol jaar wordt?