Gezond eten met de Kerstdagen

Kerst, familie, vrienden en lekker eten gaat vaak samen. Gemiddeld zijn we één kilo zwaarder na de Kerstdagen. Dit is niet zo heel dramatisch als we daarna maar zorgen dat het er ook weer af gaat. Helaas is dit vaak niet het geval. Bedenk eens hoeveel zwaarder je dan zal zijn na tien jaar! Gelukkig kan het ook anders. Met een paar simpele trucjes kun je lekker, maar wel gezond eten.

Minder eten vóór de Kerstdagen?

Ga niet in aanloop naar de Kerstdagen alvast gewicht verliezen door maaltijden over te slaan. Heel vaak lijdt dit tot overeten. Je maag knort en je eet snel en te veel. Vooral het overslaan van het ontbijt is populair, terwijl dit eigenlijk een belangrijke maaltijd is. Mensen die goed ontbijten eten overdag minder calorieën. Een goed ontbijt is geen beschuit met hagelslag, maar bevat hele granen, groenten, fruit of eiwitten. Vezelrijke voeding is groot in volume, maar laag in calorieën.

Slim eten

Kerstmaaltijden zijn vaak overvloedig, met soms wel drie of vier gangen. Eten met Kerst mag best luxer zijn. Je mag best een caloriebommetje eten, maar combineer het wel met gezonde, laag calorische voeding zoals een soepje, groenten, salade of fruit. Als je deze strategie volgt, is er zelfs nog ruimte voor een lekker dessert. Om ervoor te zorgen dat je niet te veel eet van alles kun je een kleiner bordje nemen. Daar passen geen grote porties op, terwijl je wel een vol bord hebt. Begin met het opscheppen van een salade en groenten. Het eten van een salade kost tijd. En dat is handig. Twintig minuten nadat je begonnen bent met de maaltijd treedt het verzadigingsgevoel op. Eet daarom langzaam, kauw goed en laat de smaken goed tot je doordringen. Is je bord leeg, wacht dan een aantal minuten (liefst tien) met opnieuw je bord vullen. Grote kans dat je niet opnieuw opschept, of wellicht veel minder.

Beweging!

Neem na de maaltijd wat beweging. Ga een stuk lopen met je familie of vrienden. Zet mooie muziek op en ga lekker samen dansen. Of doe spelletjes op de WII. Met deze tips moet het toch lukken om met de feestdagen lekker te eten, zonder in gewicht aan te komen. Ikzelf ga, net als vele Nederlanders, gourmetten. We hebben gekozen voor zalm, met veel groenten, gebakken (zoete) aardappels en diverse salades. Als nagerecht hebben we diverse soorten fruit (ananas, lychees, mango’s en papaja) en (traditioneel) een ijstaart.

Wat gaan jullie eten? Heb je nog inspiratie nodig, dan raad ik je de volgende kookboeken aan:
Home sweet home Xmas van Yvette van Boven
Nigella’s kerst: eten, familie, vrienden, feestjes van Nigella Lawson
Jamie Oliver’s Kerst kookboek
Rudolph’s Christmas van Rudolph van Veen

Fijne feestdagen!