Innoveren kun je leren met een hackathon en innovatiesprint

In een hackathon van twee dagen tijd ontwikkelden studenten van de HBO-ICT Information Engineering opleiding van Windesheim Flevoland apps rondom onderwijsvernieuwing en digitaal leren: AppRuption! Dit deden zij samen met verschillende ICT bedrijven. Maar wat is een hackathon, ook wel een innovatiesprint genoemd, nu precies en waarom zouden organisaties dit in moeten zetten?

Innovatiekracht

De wereld verandert momenteel zo snel dat organisaties moeten hollen om alle veranderingen bij te houden. Wanneer zij dat niet doen, worden ze ingehaald door hun concurrenten die door hun innovatiekracht beter inspelen op de behoefte van de klant of bijvoorbeeld slimmer en efficiënter werken. Bedrijven houden daarom goed de innovatietrends in de gaten, vaak met behulp van bedrijven zoals Accenture, PWC en KPMG. Door een hackathon in te zetten, kunnen bedrijven in korte tijd grote stappen maken. Met de inzet van studenten snijdt het mes daarbij aan twee kanten: zij leren in korte tijd veel, en het bedrijf krijgt tools in handen waarmee ze snel kunnen innoveren.

Innovatie-dimensies

Innoveren gaat echter veel verder dan alleen productontwikkeling. Productontwikkeling is het proces om te komen tot nieuwe producten. De organisatie om het product heen bepaalt voor een groot deel het succes van het product. Er zitten namelijk zoveel aspecten aan een organisatie dat vernieuwing op veel verschillende onderdelen van een organisatie kan plaatsvinden. Dat noemen we ook wel innovatiedimensies. Hulpmiddelen daarbij zijn modellen zoals de innovatieradar (Figuur 1) of ‘Ten types of innovation’ (Figuur 2).

What who how wheretype innovaties

Draagvlak creëren

Het is belangrijk om nog een aspect over het wetenschappelijk onderzoek naar innovatie mee te nemen, voordat we het fenomeen hackathon bespreken. Grote organisaties hebben veel verschillende afdelingen en sommige veranderingen zijn kleine variaties op de al bestaande activiteiten. Andere innovaties hebben een grote impact op de bestaande organisatie en vragen om veel verandering van de gehele organisatie. Er moet ruimte zijn in de cultuur, de structuur en de processen om te komen tot radicale vernieuwing. Die processen in organisaties nemen veel tijd in beslag, omdat er draagvlak in de organisatie gecreëerd moet worden.

Innoveren kun je leren

Start-ups hoeven geen toestemming te vragen voordat ze een nieuw product of nieuwe dienst bedenken. Ze zijn zelfsturend, dus ze kunnen snel beslissingen nemen en bijsturen als ze ontdekken dat de klantbehoefte toch anders is. Start-ups testen razendsnel hun aannames om voor het klantprobleem of de doelgroep een schaalbare oplossing te vinden. Je hoeft echter geen start-up te zijn om te innoveren en te ondernemen; innoveren kun namelijk je leren!

Hackathon en innovatiesprint

Een hackathon, een innovatiesprint of het AppRuption innovatieprogramma zijn allemaal methodes om snel te kunnen innoveren. De betrokkenen vormen een team dat in staat is om een probleem te onderzoeken en aan te pakken. Ze hebben een aantal dagen de volledige vrijheid om kritische vragen te stellen over het probleem, op zoek te gaan naar de belanghebbenden en aan de slag te gaan met een prototype. Dit prototype, ook wel Minimum Viable Product (MVP) genoemd, geeft een idee van de oplossing en wat het te bieden heeft aan de doelgroep. Het onderzoeksteam kan op die manier informatie verkrijgen van de doelgroep.

Oplossing?

Tijdens een hackathon en innovatiesprint kunnen meerdere teams tegelijk op zoek zijn naar een oplossing voor hetzelfde probleem. Vaak is dat een oplossing in de vorm van software, soms in combinatie met hardware. Op die manier krijgt de opdrachtgever van de hackathon meerdere oplossingen te zien en kan hij de beste uitkiezen. Een innovatieprogramma kan worden aangevuld met trainingen en workshops voor de deelnemers van de hackathon, om zo ‘innoveren te leren’ aan bijvoorbeeld medewerkers van een organisatie of studenten. Een innovatieprogramma voor medewerkers die geen kaas gegeten hebben van hard- en software-ontwikkeling bestaat ook. Daarmee krijgen juist zij de tools in handen om de frisse ideeën naar een hoger niveau te tillen en te testen.

Open innovatie

De deelnemers van een hackathon hoeven niet alleen medewerkers van de organisatie te zijn. Wanneer een organisatie een uitdaging formuleert en mensen van buiten de organisatie mee kunnen werken aan de oplossing, heet dat open innovatie. Henry Chesbrough wordt wel gezien als de vader van open innovatie. Hij deed baanbrekend onderzoek dat veel los maakte in de academische wereld. Hij stelde de vraag: hoe kan een organisatie slim gebruikmaken van de omgeving om te komen tot meer innovatie. Waarom zouden de mensen in de organisatie meer weten dan al die mensen daarbuiten? Je kunt de klanten, je doelgroep, je stakeholders inzetten om je producten samen te ontwikkelen.

Ook innoveren?

Werk jij ook voor een organisatie die een beproefde aanpak kan gebruiken om te komen tot innovatie en nieuwe ideeën wil testen en ontwikkelen? Wil je op maat gemaakt advies om te weten wat een hackathon, innovatiesprint of open innovatie voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan contact op met de auteur van dit artikel:

Mail
Linkedin
Twitter