Hatsjoe! Het is weer hooikoorts-tijd …

Het voorjaar is begonnen. Om ons heen zien we bomen bloeien en de paardenbloemen kleuren ons gras vrolijk geel. Voor veel mensen begint het grote genieten. Toch is er ook een flink aantal van ons dat het voorjaar met lede ogen ziet aankomen. Voor hen betekent het voorjaar tranende en jeukende ogen, benauwdheid en niesbuien. Zij hebben last van hooikoorts.

Hooikoorts

Als je hooikoorts hebt, ben je allergisch voor pollen. Bomen en bloemen bloeien en willen zich graag vermenigvuldigen. De wind, die waait langs bloemen en bomen, brengt stuifmeelkorrels met zich mee. Met een beetje geluk komen de korrels op een vrouwelijke plant terecht en kan de bevruchting plaatsvinden. Deze korrels komen echter ook op de slijmvliezen van onze luchtwegen terecht. Normaal gesproken herkent het lichaam dit allergeen (de pollen) direct en maakt antistoffen aan. Bij een allergie is deze reactie verstoord. Het lichaam reageert fel op de stuifmeelkorrels en maakt histamine vrij. En juist histamine veroorzaakt de typische hooikoortsklachten.

Histamine

Histamine wordt in het lichaam gemaakt, maar zit ook in voeding. Als je last van hooikoorts hebt, is het handig om voedingsmiddelen waar veel histamine in zit niet te veel te eten. Maar welke voeding bevat nu veel histamine? Een overzicht:

  • Vis. Vooral makreel, sardientjes, garnalen, tonijn, haring, kabeljauw en schaaldieren
  • Kaas
  • Chocolade
  • Gefermenteerde producten als zuurkool en augurken
  • Soja
  • Paddenstoelen
  • Kruiden zoals koriander, kruidnagel, kaneel, nootmuskaat, komijn en gember
  • Avocado, bietjes, spinazie, tomaten, aardbeien, meloen
  • Rode wijn
  • Bier
  • Chocolade
  • Drop

Wat moet je juist wel eten?

Landen rond de Middellandse zee hebben een zeer gezond voedingspatroon. In deze omstreken vind je veel honderdjarigen. Een Mediterraans voedingspatroon is altijd aan te bevelen, maar als je last van hooikoorts hebt is het bijna een must. Deze voeding is namelijk rijk aan peulvruchten, noten, zaden, volkoren granen, aardappelen en olijfolie. Het bevat weinig zuivelproducten en slechts één keer per week wat vlees. Wil je meer weten over deze voeding? In de bibliotheek hebben ze er een paar leuke boeken over. Zo is er het boek De mediterrane keuken: heerlijke recepten uit Zuid-Europa van Ferguson Clare, De Frans Mediterrane keuken van Schinharl Cornelia of Arabia bij je thuis van Merijn Tol en Nadia Zerouali.

Eet lekker en sterkte als je last hebt van hooikoorts!