Het is herfst, tijd voor paddenstoelen!

Het is weer herfst. De bomen kleuren en de paddenstoelen vliegen uit de grond. Er bestaan er wel honderdduizend verschillende soorten van, waarvan er ‘slechts’ 2.000 eetbaar zijn. Eind 1995 waren er nog 3.500 verschillende soorten in ons land vindbaar.

We eten ze graag: paddenstoelen. De populairste soort is eekhoorntjesbrood. Ze zijn smaakvol in diverse gerechten. Vegetariërs eten ze vaak als vleesvervanging. Toch hebben ze een ‘giftige’ reputatie. Is dat terecht? In dit blog bespreek ik de gezonde voordelen van de paddenstoelen, maar ook de potentiële risico’s.

Wat zijn paddenstoelen precies?

Vaak worden ze gerangschikt in de categorie groenten, maar eigenlijk vallen ze onder schimmels. Paddenstoelen zijn de vlezige, fruitige delen van de schimmel met een typische hoed, die wel wat wegheeft van een paraplu. Ze worden gekweekt, maar groeien ook in het wild. Paddenstoelen kunnen rauw gegeten worden, maar de smaak komt beter tot zijn recht als ze gekookt of gebakken worden.

Caloriearm maar rijk in voedingsstoffen

De Romeinen noemden paddenstoelen voeding voor Goden. Zij wisten toen al hoe gezond ze zijn. Het zijn bommetjes van eiwitten, vezels en mineralen zoals selenium en koper. Elke paddenstoel verschilt in voedingswaarde. Het is verstandig om te zorgen voor een paddenstoelenmix op je bord.

Boost voor het immuunsysteem

Honderden jaren geleden werden paddenstoelen al gebruikt in de traditionele Chinese geneeswijze. Bij verkoudheid adviseerden zij shiitakes te eten. Tegenwoordige studies hebben aangetoond dat paddenstoelen, en dan vooral de shiitakes, kunnen helpen om virussen te bestrijden, maar ook bacteriën en schimmels.

Goed voor hart, bloedvaten en immuuncellen

Stoffen die we vinden in paddenstoelen kunnen het cholesterolgehalte in het bloed verlagen en ontstekingen verminderen. De anti-oxidanten dragen bij aan een gezond hart. Bepaalde paddenstoelen, zoals de kastanje champignon en de shiitake, hebben bepaalde koolhydraten (polysacchariden) in zich. Lentiaan is hier een voorbeeld van. Deze speciale koolhydraten stimuleren de vermenigvuldiging en de activiteit van onze immuuncellen.

Vitamine D

Het grappige is dat paddenstoelen net als mensen vitamine D aanmaken onder invloed van de zon. Zij zijn de enige niet-dierlijke soort die dit kunnen. De paddenstoelen die in de volle zon gestaan hebben, bevatten uiteraard de meeste vitamine D.

Giftig

Genoeg gejubeld over deze lekkere ‘schimmels’. We weten allemaal dat ze ook heel erg giftig kunnen zijn. Vooral de wilde soorten. Vaak lijken ze heel erg op elkaar en kun je je vergissen in het plukken. Door het eten van een giftige paddenstoel kun je flinke buikpijn krijgen, overgeven, hallucineren of zelfs doodgaan. Ik zou ze gewoon in de winkel kopen, dan omzeil je giftige soorten. Tenzij je écht van de hoed en de rand weet waar het gaat om paddenstoelen.

Arsenicum

Paddenstoelen absorberen goede, maar ook slechte stoffen uit de bodem. Zo kunnen de wilde soorten arsenicum bevatten. Wilde soorten die groeien in industriegebieden of naast kolenmijnen kunnen flink vervuild zijn. Wees gerust. De paddenstoelen uit de winkel zijn gecultiveerd en zullen nauwelijks arsenicum bevatten.

Conclusie

Paddenstoelen zijn gezonde voedingsmiddelen, rijk aan eiwitten, vezels, vitamines en mineralen. Het eten ervan komt de gezondheid ten goede. Koop ze liever wel in de winkel en zoek ze niet zelf in het bos. Deze exemplaren kunnen zuur, giftig of vervuild zijn. Meer weten over deze lekkernij? Neem dan eens een kijkje in de collectie van de bibliotheek!