Hoe zet je Instagram handig in?

Sabine werkt bij ons in de nieuwe bibliotheek als accountmanager voor ZEPservice, maar daarnaast heeft ze ook haar eigen werkzaamheden voor haar bedrijf Humanvalue en voor haar blog Pukster. Als geen ander weet zij hoe je Instagram in kunt zetten om meer volgers te krijgen en vooral ook om zoveel mogelijk volgers te beréiken. Ik voelde haar even aan de tand over haar Instagram-strategie …

Hoezo Instagram?

Instagram is leuk! Heerlijk toch, om aan de lopende band al die mooie plaatjes in je timeline te zien. Als je daar vanuit een marketinggedachte naar kijkt, is het nog leuker. Ga maar eens bij jezelf na hoe vaak je tijdens het scrollen op Instagram getriggerd wordt om iets te doen. Dat ene boek dat voorbij kwam, dat heerlijke recept, die gave schoenen of die te leuke schaaltjes precies in jouw kleur. Zeker als de winkel of het merk wordt getagd, zitten die spullen voor je het weet in je winkelwagentje. Daarnaast is het lekker laagdrempelig; je liked wat je leuk vindt en reageert als je daar zin in hebt (waarmee je leuke contacten opdoet). En gewoon anoniem scrollen kan natuurlijk ook.

Follow Friday, shout out … Wat doet dat?

Het is niets anders dan andere Instagrammers onder de aandacht brengen van jouw volgers. Dat kan door een post van iemand te re-posten en erbij te vertellen waarom jij dat account zo graag volgt. Het kan ook door via Insta Stories een oproep te doen. Vervolgens kies je een foto uit de timeline van degene die reageert en plaatst die in je Stories. Hiermee benadruk je dat social media ook echt social is en dat helpt weer bij je gunfactor. Maar bovenal is het gewoon fun. Ik kom bij anderen op deze manier ook weer nieuwe accounts tegen.

Instagram

Hashtags? Helpt dat? Hoe dan?

Mensen zoeken binnen Instagram op hashtags om accounts of posts te vinden die passen bij hun interesses. Kortom, door hashtags te gebruiken kun je aangeven waar je post/account over gaat en vindt jouw doelgroep je eenvoudiger. Kies hashtags waarmee je jouw doelgroep zo goed mogelijk bereikt. Je trekt mensen naar jouw profiel die je anders nooit zouden vinden. En als jouw timeline ze aanspreekt zullen ze je vanzelf gaan volgen. Inmiddels kun je ook hashtags volgen. Handig als je een bepaald onderwerp (tijdelijk) wilt volgen, maar geen zin hebt om allerlei nieuwe accounts te zoeken en/of volgen.

Hoe deel jij je blogs?

Als ik een blog gepubliceerd heb dan deel ik het op verschillende social media. Op Instagram doe ik dat meestal door een screenshot te maken van het blog. Voor Pukster deel ik het screenshot via Stories waarbij ik vermeld waar het blog te vinden is. In mijn biografie plaats ik dan de link naar het nieuwe blog. Wat ik ook wel eens doe is een foto maken van mijn beeldscherm waarop het blog wordt getoond. De foto die je gebruikt in het blog posten kan ook. In de omschrijving vertel je dan waar je nieuwste blog over gaat.

Maak je gebruik van doelgroepen?

Humanvalue heeft een andere doelgroep dan Pukster en ZEPservice heeft weer een ander doelgroep dan Biblyo… Dus ja, daar houd ik rekening mee. In de schrijfstijl, de keuze in onderwerp en foto’s en ook op welke social media ik het blog deel. Als je een bedrijfsaccount hebt bij Instagram, kun je ook nog eens allerlei statistieken inzien waarmee je een beter beeld krijgt van wat jouw volgers leuke posts vinden, op welke tijdstippen ze actief zijn, wat de gemiddelde leeftijd is enzovoort. Handig!

Hoe belangrijk is goede fotografie?

Belangrijk. Niet heel verrassend denk ik, aangezien Instagram draait om foto’s. Dat wil niet zeggen dat je een professionele fotograaf hoeft te zijn of dure camera nodig hebt. Voor Pukster maak ik alle foto’s met mijn iPhone. Hoe vaker je hiermee oefent, hoe beter je op enig moment weet waar het licht het beste is, uit welke hoek je onderwerp/product het beste tot zijn recht komt, enzovoort. Instagram heeft talloze filters en andere handige tools waarmee je de foto nog kunt verbeteren voor je ‘m post.

Heb je nog een supertip?

Als je een Instagram account gewoon voor de fun hebt en af en toe een leuk fotootje wil delen, blijf dat dan lekker doen zonder overal over na te denken. Wil je graag groeien met je account, kies dan een ‘niche’, zodat volgers weten waarvoor ze bij jou moeten zijn. Ga actief op zoek naar accounts die in jouw doelgroep passen, volg ze en reageer ook regelmatig op hun posts. Kies een vast filter waardoor je volgers jouw foto’s eenvoudiger herkennen als een van jou én waardoor je timeline aantrekkelijk wordt voor nieuwe volgers. Ok… dat waren meerdere tips in plaats van één supertip. Sorry! Oh, en laat je niet van de wijs brengen door accounts met onwijs veel volgers. De meerderheid van de accounts heeft die aantallen niet.