Hoezo een escaperoom in de bibliotheek?!

Een escaperoom in de bibliotheek! Leuk! Maar waarom eigenlijk in de bibliotheek? Valt er dan iets te leren of te ontdekken? Het simpele antwoord hierop is ja, en nog eens ja. Escaperooms zijn puzzelkamers die je uitdagen om op creatieve wijze uit de kamer te ontsnappen. Hiermee ontwikkel en train je allerlei vaardigheden die in de praktijk nuttig kunnen zijn. Denk aan onderlinge samenwerking, informatievaardigheden en toepassing van logica. En daarom ontwikkelt de nieuwe bibliotheek onze escaperoom met de naam: Hackerroom.

Waarom: digitalisering & kennismaatschappij

De snel om zich heen grijpende digitalisering vraagt om de ontwikkeling van nieuwe informatie- en digitale vaardigheden. Om als burger mee te kunnen in de informatie- en kennismaatschappij anno 2018, is het nodig meer van technologie en programmeren te weten. Zo belangrijk als taalvaardigheid is voor je studie en je persoonlijke leven, geldt datzelfde voor 21ste eeuw vaardigheden. In het bijzonder het vermogen om ‘computational thinking’ toe te passen en om te kunnen gaan met digitale technologie. Eigenlijk gaat het dus om de ontwikkeling van je digitale geletterdheid. Dit is een combinatie van informatievaardigheden, computational thinking en mediawijsheid. In het kader van een levenlang- en informeel leren, ontwikkelden wij als bibliotheek een spannende maar ook educatieve escaperoom: de Hackerroom.

 

21ste eeuw vaaridgehden escaperoom & hackerroom de nieuwe bibliotheek

21e eeuwse vaardigheden (bron: kennisnet)

Hoe: het draait allemaal om ‘computational thinking’

Maar wat is computational thinking nu eigenlijk? Computational thinking is een manier van creatief denken. Analyse, het formuleren van een oplossing en het toepassen van technologie en programmeermethodes vormen de basis. Met andere woorden: denk als een computer en gebruik je creativiteit om alledaagse problemen op te lossen. Computational thinking gebruiken we vaker dan wij denken. Bijvoorbeeld als je een afspraak met een grote groep mensen maakt. Je gebruikt dan een datumplanner, stuurt een agenda verzoek en deelt een Google Keep om de voortgang van taken bij te houden.

Schrijf je eigen programmatuur

Een ander praktijkvoorbeeld dat mogelijk tot de verbeelding spreekt, is hoe wij Excel gebruiken om alledaagse berekeningen te maken. Denk aan budget, omzetvoorspellingen of een simpele begroting. Door cellen door te linken en formules toe te passen ben je feitelijk je eigen programmatuur aan het maken om op een creatieve manier bewerkelijke of complexe rekenvraagstukken op te lossen. Voor dit alles gebruik je ‘computational thinking’. Een essentiële vaardigheid die je in staat stelt  informatie te manipuleren en hiervan kennis te kunnen maken.

Wat: een escaperoom Hackerroom

In de nieuwe bibliotheek bedachten wij voor de ontwikkeling van deze 21ste-eeuwse competenties een leerlijn in de vorm van een escaperoom. Maar wel eentje met een educatieve twist. Het is alles wat je mag verwachten van een top escaperoom: mooie aankleding van het thema, lastige puzzels, leuke plottwists en special effects. Ook de verhaallijn is fantastisch. Deze werd bedacht in samenwerking met bibliothecarissen en thriller-schrijfster Jet van Vuren. De Hackerroom is niet alleen maatschappelijk relevant, maar ook adrenaline verhogend!

Hacken!

Er is echter nóg een interessante twist! Wij voegden namelijk educatieve elementen toe aan de Hackerroom. Daardoor leer je al spelend hoe je moet programmeren. Je moet jezelf namelijk uit de kamer zien te hácken en dat kan alleen door toepassing van programmeercodes. Daarnaast is de escaperoom zo ontwikkeld dat je online al kunt beginnen met leren door vijf e-learning modules. Zo maak je kennis met basisprincipes zoals binaire code, html, boolean en computerhardware.

Speciale educatieve workshop!

Voor het primair en voortgezet onderwijs is de escaperoom te combineren met een drie uur durende workshop, waarbij een groep van maximaal 30 kinderen de opdracht krijgt om elkaar uit een ‘super’ escaperoom te hacken. Zo maak je kennis met programmeren en pas je de basisprincipes toe om uit deze escaperoom te kunnen ontsnappen. Daarom noemen wij het dan ook geen escaperoom, maar een hackerroom!

O ja, voor ik het vergeet: we hebben een trailer over de Hackerroom die een tipje van sluier oplicht. Wij leven in een post singularity tijd, bibliotheken vormen het ‘global information netwerk’ als hoeders van net-neutraliteit en ‘white hat’ hackers beschermen ons tegen cyberbedreigingen…c/ unplugg_all …

Al nieuwsgierig geworden? Wij gaan vanaf half mei dit jaar open, maar voorinschrijven kan al via www.hackerroom.nl.