Is komkommer gezond?

Heb jij altijd gedacht dat komkommer een groente is? Fout. Het is eigenlijk fruit. Maar het is je vergeven, zelfs de supermarkten maken deze fout. Komkommer is wereldwijd heel populair. Het is een beetje crunchy, sappig en heel lekker om rauw te eten. Komkommer bevat nauwelijks calorieën, maar wel veel vocht en vezels. Voor veel mensen een makkelijke manier om wat extra ‘groente’ te eten.  Maar zijn komkommers nu eigenlijk wel zo gezond? Jazeker, en ik zal je vertellen waarom.

Voedingsstoffen

Komkommers zijn caloriearm, maar zeer rijk aan voedingsstoffen. Ze zijn rijk aan vezels, vitamine C, vitamine K, magnesium, kalium en mangaan. En er zit geen vet in. Om zoveel mogelijk voedingsstoffen binnen te krijgen is het belangrijk om ze mét schil te eten. Dan krijg je veel vezels en mineralen naar binnen.

Antioxidanten

Antioxidanten zijn zeer handige moleculen. Zij beschermen weefsels en DNA in cellen tegen vrije radicalen. Vrije radicalen worden in verband gebracht met vervelende ziektes die je maar beter niet kunt krijgen. Groenten en fruit zitten vol antioxidanten. Veel hiervan eten reduceert echt de kans op het krijgen van narigheid. Iedere groente en fruit heeft zijn eigen antioxidanten. Afwisselen is zeer aan te raden. Zo bevat komkommer veel tannine. Deze antioxidant voorkomt dat schadelijke radicalen zich kunnen ophopen en dan schade kunnen aanbrengen.

Komkommer zorgt voor hydratie

Zoals we wellicht allemaal weten is water cruciaal voor onze gezondheid. Vocht is het transportmiddel in ons lichaam. Het breng voedingsstoffen naar de cellen toe en neemt de afvalstoffen weer mee. Bovendien regelt vocht de temperatuur van het lichaam. Voldoende drinken is dus zeer belangrijk. Veel mensen vinden dit lastig. Het eten van komkommer is daarom een goed hulpmiddel, omdat deze voor 96% uit water bestaat.

Komkommer helpt om gewicht te verliezen

Dat komt omdat ze, zoals eerder gemeld, nauwelijks calorieën bevatten.  Een halve komkommer levert ongeveer 16 calorieën op. Je kunt hier dus heel veel van eten zonder dat je er dik van wordt.

Lagere bloedsuikers

Verschillende studies tonen aan dat komkommers zorgen voor lagere bloedsuikers. Goed nieuws voor de diabeten onder ons. Komkommers remmen ook de oxidatie, waardoor er minder complicaties van diabetes voorkomen.

Positief voor de stoelgang

Dit kan verklaard worden door twee dingen. Komkommers zitten vol vocht. Voor een goede stoelgang heb je voldoende vocht nodig. Anderzijds bevat een komkommer veel vezels, wat ook weer een boost voor de stoelgang is.

Passen makkelijk in je voedingspatroon

Je kunt ze zo uit het vuistje eten, aan een salade toevoegen, onder een plakje kaas op je brood doen of gewoon als snack met een lekkere dip. Denk bijvoorbeeld aan humus. Wat ook lekker is om komkommer in je smoothie te doen. Lekker met citroen en munt. Komkommers zijn meestal relatief goedkoop, waardoor dat geen obstakel kan zijn om geen komkommer te eten.

Conclusie

Komkommers zijn neutraal van smaak, verfrissend, voedzaam en ongelooflijk makkelijk in te passen in jouw voedingspatroon. Ze zijn gezond en er is eigenlijk geen reden waarom we dit fruit niet dagelijks zouden eten.

Op zoek naar recepten? Kijk eens in deze boeken:

Salade: 100 recepten voor eenvoudige salades & dressings van Janneke Phillipi

Handboek inmaken en bewaren van Anna Spreng

Deliciously Ella: smoothies & juices van Ella Woodward

Ben jij een komkommer-liefhebber?