Koffie, wel of niet drinken?

Velen van ons starten de werkdag met het drinken van een kop koffie. Even lekker wakker worden en de energie boosten. Slechte gewoonte? Helemaal niet! Koffie is juist goed voor je! De laatste jaren is er veel onderzoek gedaan naar de effecten van dit warme drankje op onze gezondheid. De resultaten zullen je versteld doen staan. Ik geef je vijf redenen geven om het kopje ‘zwarte goud’ niet te laten staan.

Koffie maakt je slimmer

Dit drankje maakt je niet alleen wakker, het maakt je ook slimmer! Het actieve ingrediënt in koffie is cafeïne. In onze hersenen bevinden zich neurotransmitters. Deze neurotransmitters geven boodschappen (signalen) door aan het lichaam. Een van die neurotransmitters is verantwoordelijk voor de ‘slaap boodschap’. Cafeïne verhindert de werking hiervan, waardoor je door een helder gevoel krijgt, sneller kan reageren en je hersenen optimaal kan gebruiken.

Stimulering van de vetverbranding

Dit is helemaal goed nieuws. Koffie verhoogt de stofwisseling en mobiliseert vetcellen uit het vetweefsel.

Verlaging van het risico op diabetes type 2

Diabetes type 2 is een echte welvaartsziekte, die steeds meer voor komt. Karakteristiek zijn de hoge bloedsuikerspiegels, die worden veroorzaakt door een tekort aan insuline of een insuline resistentie. Koffie zorgt ervoor dat de bloedsuikers minder pieken. Mensen die zes koppen per dag drinken hebben, beduidend minder kans op dit type diabetes.

Extreem goed voor je lever

De lever is een zeer belangrijk orgaan, die zeer veel functies in het lichaam heeft. Eén wil ik er uitlichten: de ontgiftende werking. De lever zorgt ervoor dat gifstoffen (denk aan alcohol en fructose!) het bloed niet bereiken. Dat zou funest voor ons lichaam zijn. De lever is kwetsbaar. Als veel levercellen beschadigd worden, veranderen ze van structuur. Ze gaan verbindweefselen en in het uiterste geval ontstaat er levercirrose. Talrijke studies hebben aangetoond dat 4-5 koppen van deze drank per dag het risico op cirrose drastisch verlagen.

Bomvol voedingsstoffen en anti-oxidanten

Koffie is niet gewoon zwart water! In de bonen zitten wel degelijk voedingsstoffen. Zo bevat 1 kop koffie:

  • Pantotheenzuur (vitamine B5): 6% van de ADH (algemeen dagelijkse hoeveelheid)
  • Riboflavine (vitamine B2); 11% van de ADH
  • Niacine (vitamine B3) en thiamine (vitamine B1): 2% van de ADH
  • Kalium en magnesium: beide 3% van de ADH

Het lijkt niet zoveel, maar als je meerdere kopjes per dag drinkt, tikt het toch aan. Maar er is nog meer goed nieuws: koffie bevat ook zeer veel anti-oxidanten.

Conclusie

Zoals we hierboven hebben kunnen lezen, is het drinken van koffie helemaal niet zo slecht voor je gezondheid als vaak gedacht wordt. Toch wil ik er wel op wijzen dat overdaad zeker schaadt. Het is geen vervanging voor gezonde voeding. Het drinken van 4-5 kopjes per dag is zeker aan te raden. Kies wel een goed tijdstip om het drinken. Koffie maakt je alert; hier zit je niet op te wachten als je slaap wilt vatten. Ik ga aan de koffie. Doe je mee?

Wil je meer lezen over dit onderwerp? De bibliotheek heeft een aantal interessante boeken voor je:
Gebrand op koffie: van boon tot barista; Bart Deperz
De man die de wereld koffie leerde drinken; Jasper Houtman
Koffie: ontdekken, proeven, genieten: Hattie Ellis

Ben jij een koffie-liefhebber?