Lees hoe het eten van appels jouw uithoudingsvermogen vergroot

Het is najaar. En het najaar is de tijd van de appeloogst. An Apple a day keeps the doctor away. Dit zinnetje leerde ik vroeger op school. Het suggereert dat appels gezond zijn. Klopt dit wel? Jazeker! Ik ga je er meer over vertellen.

Herkomst

Tienduizend jaar voor Christus verzamelde de mens al appels in het bos. Ze moesten hele stukken lopen voor een mandje appels. Dat kon anders, bedachten ze zesduizend jaar later en de eerste boomgaard ontstond in het Oosten. De Romeinen hebben de appels door Europa verspreid. Ze gaven gelijk ook advies over veredeling en teelt. Dit werd vooral door kloosterlingen opgepikt, die fanatiek aan de slag gingen met de ontwikkeling van nieuwe rassen. Aan het begin van de vorige eeuw hadden verschillende streken hun eigen rassen met mooi klinkende namen zoals Brabantse Bellefleur. Ieder ras heeft zijn eigen kleur en smaak. En dat is tegenwoordig gelukkig nog steeds zo.

Voedingswaarde

Het zal je verbazen hoeveel vitamines appels bevatten. Denk bijvoorbeeld aan vitamine A, C, E, K en verschillende vitames B. Maar ook de mineralen zijn goed vertegenwoordigd: fosfor, kalium, magnesium, calcium en ijzer. Appels zijn zeer vezelrijk. Vezels stimuleren de darmen, waardoor afvalstoffen makkelijker afgevoerd kunnen worden.

De appel bevat nog een interessant stofje met de moeilijke naam quercetine. Dit is een anti-oxidant die de eigenschap heeft je uithoudingsvermogen te vergroten. Met andere woorden: het duurt wat langer voordat je moe wordt!

Moet je appels schillen?

In mijn moestuin heb ik een prachtige appelboom staan. Er hangen mooie rood/gele appeltjes in die ik er zeer aantrekkelijk uit vind zien. Maar ik niet alleen. Ook de insecten, vooral de wespen, vinden mijn appels heerlijk. De helft van mijn oogst gaat naar deze steekbeesten. Ik vind dat niet zo erg; ik hoef er niet van te leven. De (niet-biologische) boeren wel en die spuiten dan ook nog wel eens gif op onze appels. Als je ze niet schilt, kun je dit gif ook binnen krijgen. Dat is niet goed voor het lichaam. Het is dan ook verstandig om je appels goed af te wassen met neutrale zeep, voordat je ze schilt. Dit voorkomt dat het gif als nog via je handen op het fruit terecht komt.

Veelzijdig

Ik ken geen fruit waar je zoveel mee kunt maken als met appels. Denk aan sap, cider, appelmoes en appelstroop. Leuk weetje is misschien dat appelstroop heel ijzerrijk is, terwijl de appel zelf nauwelijks ijzer bevat. Weet je hoe dat kan? Om appelstroop te maken moet je ingedikt bietensap gebruiken. Dit bevat ijzer.

Maar de beste toepassing van appel vind ik toch echt de appeltaart. En dan vooral de zelfgemaakte, niet die kant- en klare van de supermarkt. Je kunt eindeloos variëren met smaken. Denk bijvoorbeeld aan het toevoegen van walnoten, rozijnen, amandelspijs, rum of zelfs bitterkoekjes.

Conclusie

Hoewel je het misschien niet zou verwachten zijn appels heel erg gezond. Ze zitten vol vitamines en mineralen. Wel moet je niet-biologische appels goed schillen. Ze zijn heel multifunctioneel in gebruik, maar de lekkerste toepassing vind ik appeltaart. Mijn favoriete is de Zwitserse appeltaart met een echt vlechtwerkje bovenop. Wat is jouw favoriet?

Wil je eerst even wat appeltaarten bakken om erachter te komen welke jij het lekkerste vindt :)? Neem dan eens een kijkje in dit boek!