Lekker én gezond: cashewnoten

Laatst at ik een handje cashewnoten en ik bekeek ze eens goed. Wat een bijzondere vorm hebben ze eigenlijk. Ik was nieuwsgierig hoe ze groeien en heb er eens op gegoogled. Stomverbaasd las ik dat de nootjes onderaan de zogenoemde cashew-appel groeien. In landen zoals Brazilië is dit een geliefde vrucht, maar in ons land is het geen delicatesse. Wij eten liever de nootjes. Moet je je eens voorstellen hoeveel appels er moeten groeien voor één ons cashewnoten!

Zijn cashewnoten gezond?

Jazeker! Ze bevatten veel eiwitten, vezels, vitamine E, vitamine K, vitamine B-6, calcium, kalium, magnesium en foliumzuur. Hoewel ze minder vezels, maar meer koolhydraten bevatten in vergelijking met andere noten, zijn het voedingsbommetjes van mineralen en antioxidanten.

Hart en bloedvaten

Onderzoekers toonden aan dat het eten van noten, zoals cashewnoten, de kans op het krijgen van hart- en vaatziekten verlaagt. Dit kan verklaard worden door het feit dat een onderzoek aantoonde dat deze noten zowel de bloeddruk verlagen, als slechte cholesterol.

cashewnoten

Galstenen

Wist je dat door het eten van cashewnoten de kans op het krijgen van galstenen met 25% daalt? Je moet dan wel 30 nootjes eten, maar hoe moeilijk is dat? Strooi er eventueel een paar door je yoghurt of voeg je ze toe aan een salade.

Ogen

We weten allemaal dat worteltjes goed voor de ogen zijn. Maar… cashewnoten zijn dat ook! Dat had je wellicht niet verwacht. Cashewnoten bevatten veel luteïne en zeaxanthine. Dit zijn twee antioxidanten die de ogen beschermen tegen het ouder worden.

Vet

Cashewnoten zitten dus vol voedingsstoffen, maar hoe zit het dan met het vet? Ze zijn toch ook vetrijk? Klopt helemaal, maar het vet in de noten is een zogenaamd goed vet. Dit vet beschermt juist onze bloedvaten. Daar hoef je dus niet bang voor zijn. Bovendien geeft het vet een gevoel van verzadiging. Hierdoor heb je een vol gevoel en minder behoefte om iets te eten.

cashewnoten

Tussendoortje

Zoek je een alternatief voor een gezond tussendoortje? Die heb ik je dus net gegeven. Een klein zakje cashewnoten in je tas leent zich uitstekend om even iets tussendoor te eten zonder schuldgevoel. De meeste mensen eten de nootjes als snack. Maar ze zijn ook heerlijk om mee te koken. Beetje roosteren in een koekenpan en toevoegen aan een rijstgerecht. Heerlijk!

Ben je geïnspireerd en wil je op zoek naar een lekker recept? Kijk eens in deze boeken: Noten & gedroogde zuidvruchten of Nootje: 70 notenrecepten van amandelpasta tot pistacheijs. Eet lekker!