Logo’s met een verborgen boodschap

De meest bekende logo’s heb je waarschijnlijk al honderden keren gezien, maar heb je ooit wel eens stilgestaan bij de verborgen boodschap? Bij veel logo’s is deze niet direct zichtbaar. Pas wanneer je zo’n logo van dichtbij bekijkt, dan krijg je de verborgen boodschap te zien. Maar over sommige logo’s is zo goed nagedacht, dat je de verborgen boodschap bijna niet meer kunt herleiden. Je zult je dan eerst moet verdiepen in de identiteit van het merk of bedrijf. Eenmaal opgemerkt zal je deze boodschap dan niet meer vergeten. Van welke logo’s ken jij de verborgen boodschap?

1.      Wielrenner in het logo van Le Tour de France

Wist je dat het logo van Le Tour de France twee verborgen boodschappen uitstraalt? De eerste is een verborgen wielrenner, die wordt gevormd door de letters ‘R’ en ‘U’. Die wielrenner rijdt op een fiets, waarbij de wielen worden gevormd door de letters ‘O’. De laatste ‘O’ is geel gekleurd, dezelfde kleur als de trui die aan de winnaar van het evenement wordt gegeven. Op een subjectiever niveau suggereert het gele wiel ook het idee van een zon; heel toepasselijk, want het evenement vindt plaats in de zomer.

 

2.      Toblerone en de verborgen beer

Het logo van het Zwitserse Toblerone vergt wat meer kennis van de identiteit en oorsprong van het chocolademerk. In het logo is de bekendste berg van Zwitserland afgebeeld: de Matterhorn. Maar er is nog iets te zien, want in de berg staat een dansende beer. De beer is het symbool van Bern, de hoofdstad van Zwitserland, waar het chocolademerk haar oorsprong kent.

 

3.      Airbnb en het in opspraak geraakte logo

Als je goed naar het symbool van het logo van Airbnb kijkt, dan zie je dat het logo een combinatie is van vier afzonderlijke symbolen. Het eerste is een hoofd om mensen te vertegenwoordigen, het tweede een locatiepictogram om een plaats aan te duiden, het derde symbool, een hart, vertegenwoordigt liefde en de laatste letter A staat voor Airbnb. Het logo kreeg de afgelopen jaren bovengemiddeld veel aandacht, omdat het logo ook wat weg heeft van geslachtsorganen.

 

4.      Unilever en de gevulde U

Unilever streeft naar een duurzaam leven en het logo is daar een visuele uitdrukking van. Het is duidelijk dat de grote blauwe ‘U’ staat voor Unilever. Maar kijk wat dichterbij en je zult zien dat er nog veel meer is. Unilever produceert van alles: eten, drinken, cosmetische producten. Daarom hebben zij allerlei verschillende producten verwerkt in hun logo dat tevens de letter U voorstelt.

 

5.      Van A tot Z winkelen bij Amazon

Amazon is een groot e-commerce bedrijf uit Amerika. De achterliggende gedachte is je waarschijnlijk nog nooit opgevallen, totdat je ernaar kijkt met de wetenschap dat er een boodschap in zit. Simpel inderdaad. De pijl in het logo van Amazon betekent dat er van ‘A’ tot ‘Z’ online gewinkeld kan worden. De pijl stelt ook een glimlach voor. De betekenis daarachter is dat mensen blij worden van online aankopen.

 

6.      FedEx en de pijl van vooruitgang

Het logo van FedEx is misschien wel het bekendste logo met een verborgen betekenis. Het is een typografisch logo dat simpel en herkenbaar is. Toch staat er een verborgen symbool in. De witruimte tussen de letter ‘E’ en ‘x’ vormt een pijl die de richting aangeeft. Het is een symbolisatie van snelheid, vooruitgang en precisie, welke toepasselijk is voor FedEx.

 

7.      Wikipedia en de ontbrekende puzzelstukjes

Wikipedia is de informatiebron die vrijwel iedereen kent en/of weleens heeft gebruikt. Maar weet je ook wat het logo uitstraalt? Het beeldmerk van Wikipedia is een onafgewerkte wereldbol opgebouwd uit puzzelstukjes. De uitleg die Wikipedia geeft is: “Elk stuk draagt een glyph (een letter of een ander teken), wat tevens de meertaligheid van Wikipedia symboliseert.” De lege ruimte bovenaan geeft het onvolledige karakter van het project, de artikelen en talen die nog moeten worden toegevoegd.

 

8.      Adidas stimuleert sportprestaties

Het wereldberoemde sportmerk Adidas heeft haar naam de danken aan de Duitser Adolf Dassler. Het logo van Adidas is in de loop van de tijd veranderd, maar één belangrijk element is altijd behouden: de drie strepen. De drie strepen symboliseren gezamenlijk een berg. Een berg vertegenwoordigt de levensuitdagingen van een atleet die hij in de loop van de jaren zal moeten doorstaan. Iedereen begint onderaan de bergen en bereikt met Adidas de toppen van haar kunnen.

 

9.      Pinterest voor het vastpinnen van interesses

Pinterest is een sociaalnetwerksite die fungeert als digitaal prikbord voor afbeeldingen. De ‘P’ staat voor Pin en Interest staat voor interesse. Gebruikers van het platform kunnen ‘interesses’ vast ‘pinnen’ op een van de aangemaakte prikborden. Omdat het woord ‘pin’ en de handeling om iets aan een bord vast te pinnen zo een cruciale rol speelt in de identiteit van het merk, heeft het Pinterest-logo een speldontwerp verborgen in de letter ‘p’.

 

10.      Picasa is het thuis voor al jouw foto’s

Picasa was een gratis service en programma van Google waarmee foto’s bewerkt en gedeeld konden worden. Inmiddels is Picasa overgegaan in Google Photos. Het kleurrijke logo van Picasa leek op het eerste gezicht op de sluiter van een fotocamera. Maar dit is niet wat het moest voorstellen. Want het logo moest juist een huis voorstellen. De betekenis erachter: Picasa is het thuis voor al je foto’s. Casa betekent in het Spaans huis en pic staat uiteraard voor foto.

 

Zijn wij er nog een met verborgen boodschap vergeten?

Dit waren de meest beroemde logo’s met een verborgen boodschap. Ken jij nog een bekend logo dat niet genoemd is, maar wel een verborgen boodschap heeft? Laat het JM Promotions weten door te reageren op dit artikel.