Mindfulness is heel gewoon


We hebben het druk met z’n allen. Heeeel druk! Het leven lijkt soms wel een marathon en dan moet je ook nog eens van jezelf verwachten dat je in een lotushouding als een halve monnik stil moet gaan zitten? Dat lijkt een onmogelijke taak. Daar heb ik toch géén tijd voor! Is dan de reactie van de meeste onder ons. Mindfulness is iets heel gewoons. Weet je dat een boeddhistische monnik maar heel weinig mediteert. De meeste tijd besteedt hij of zij aan hele basale taken, zoals vegen, tuinieren, afwassen en koken. Het verschil met onze westerlingen is dat ze dit doen met volledige toewijding en aandacht.

Babbelbox

Bij mindfulness richt je je aandacht op het hier en nu. Alleen zijn we ons daar niet altijd bewust van. Onze gedachtes navigeren tussen dat wat is geweest en dat wat nog moet komen, maar wat zich in werkelijkheid afspeelt op het moment wordt nauwelijks opgemerkt. Als je goed oplet kom je erachter dat er in je hoofd een soort van ‘babbelbox’ bevindt. Toen ik dit bij mijzelf voor het eerst opmerkte, was dat best wel confronterend. Die innerlijke ‘babbelbox’ vindt overal wel wat van en heeft altijd wel iets om over te klagen. Het is de innerlijke criticus. Het vertelt onzinverhalen en doemscenario’s en voor je het weet reageer je je af op de caissière van de plaatselijke supermarkt nadat je lievelingspindakaas was uitverkocht, er iemand een boodschappenkar over je tenen reed en de rij bij de ‘verkeerde’ kassa tergend lang duurde.

Rust

Soms kun je zo verlangen naar rust, gewoon even helemaal niets. Dat moet niet te lang duren dus, pak je maar weer je mobieltje om wederom te checken of er nog een berichtje is. Om er vervolgens direct op te reageren en ondertussen gooi je de koud geworden koffie achterover. Die koffie was een mooie aangelegenheid geweest om helemaal ‘relaxt’ in het hier en nu te zijn, als je slokje voor slokje, al ruikend, proevend en lekker warm, had opgedronken. Probeer het ook eens een keer. Je merkt dan dat die zogenaamde ‘babbelbox‘ heel even z’n mond houdt. Bovendien proef je dan pas écht de koffie.

Mindfulness

Adem!

Iets wat we ook dagelijks doen is ademhalen. Dat gaat helemaal vanzelf, je hoeft er niets voor te doen. Wees je eens bewust van je ademhaling. Zit deze hoog of laag, is deze snel of rustig. Alles is oké, zonder enig oordeel. Ervaar je onrust, adem dan eens heel diep in zodat je buik opbolt en adem dan langzaam uit. Bij de uitademing tuit je je lippen zoals het tuitje van een ballon die langzaam leeg loopt. Herhaal dit nog twee keer. Deze ademhaling brengt je terug naar niets anders dan het nu.

Superpower

Snijdt iemand je af op de snelweg, adem drie maal diep in en uit. Oordeel niet als je nog steeds zit na te koken. Zie mindfulness als een spier die je moet trainen. Ga je voor één maandje naar de sportschool en de rest van het jaar hang je ’s avonds voor de TV dan heeft het weinig zin. Dat geldt ook voor mindfulness. Mindfulness is een superpower waar toewijding en training voor nodig is.

Stressverlagend

Wist je dat mindfulness stress verlaagd? Het maakt je productiever en creatiever door een goede focus. Je gaat de mooie momenten in het leven herkennen en gaat meer van het leven genieten. Je laat je minder meeslepen door emoties. Het vergroot je empathie en compassie en verbetert relaties.

Wil je meer weten over mindfulness, bekijk dan hier ons lijstje met boeken over dit onderwerp. Uiteraard zijn ze te leen in de bibliotheek!

Namasté,
Yolanda Schuurman