Natúúrlijk natuurlijk, vergeet geraffineerde suiker

In Nederland is gezond eten al jaren een trend. Inmiddels kun je het wel mainstream noemen. Blogs over gezond eten en fit worden zijn dagelijkse kost. En nu gaat de nieuwe bibliotheek er ook nog eens een artikel over schrijven? Ja! Dit artikel gaat over de gevaren van geraffineerde suiker, dat echt overal in zit.

“Onderzoek wijst uit dat suikerinname het stofje dopamine aanmaakt in de hersenen, dat is net zo verslavend is als drugs en sigaretten! – US National Library of Medicine

Geraffineerd

Je hebt goede en slechte suikers. Slechte suikers, waar dit artikel over gaat, zijn geraffineerde suikers. Deze suikers zijn niet natuurlijk verkregen, maar bewerkt in de fabriek. Op producten komt deze suiker terug als glucosestroop, fructosestroop, glucose-fructosestroop, dextrose en druivensuiker. Iedereen weet dat suiker in snoep, chocoladerepen, frisdrank en koeken zit. Het zit echter in héél véél producten, ook in producten waarvan je het minder verwacht, zoals brood, vruchtenyoghurt, cornflakes, mueslirepen, soep uit blik, sladressing, tomatensaus en vruchtensappen.

Geraffineerde suikers geven wel energie, maar geven je lichaam geen vitamines, mineralen en vezels. Ongemerkt krijg je dus slechte suikers binnen. Deze suikers zijn schadelijk voor je gezondheid en zorgen voor gewichtstoename, kans op diabetes type II, hart- en vaatziekten en afbrokkeling van het immuunsysteem (bron). Ongeraffineerde suikers zijn wel een bron van vitamines, mineralen en vezels. Deze goede suikers zijn te vinden in fruit, biologische honing (niet in de goedkope supermarkt honing), kokosbloem- en palmsuiker en stevia.

Voedselindustrie

Waarom eten wij zoveel suiker? Het antwoord is te vinden bij grote bedrijven in de voedselindustrie en de werking van geraffineerde suiker. Onderzoek wijst uit dat suikerinname het stofje dopamine aanmaakt in de hersenen, wat net zo verslavend werkt als drugs en sigaretten. Dit zorgt ervoor dat je producten met suiker wilt blijven eten. Gunstig voor de portemonnee van bedrijven die suiker aan hun producten toevoegen. Suiker maakt ons eten ‘zoet’. De originele smaak van ongeraffineerde suiker is iets zouter dan de ‘schoongemaakte’ suiker uit de fabrieken. De zoete smaak van eten wordt door ons als ‘lekker’ beschouwd. Voor onze gezondheid is het verstandig om geraffineerde suikers te laten staan. Kijk voordat je iets koopt op de verpakking of het product suiker, of een van de bovengenoemde synoniemen, bevat.

‘Lekker en ‘zoet’ eten zonder geraffineerde suiker is heel makkelijk. Er zijn talloze blogs, boeken en artikelen te vinden op het internet over het eten zonder geraffineerde suiker! Ga op onderzoek uit, lees je in over de gevaren van suiker en hoe je kunt koken, bakken en eten zonder suiker. Hieronder staan een aantal suggesties waarmee je kunt beginnen!

Natúúrlijk eet ik vanaf nu natuurlijk!

  • Boek
  • Boek
  • Boek