Review: Socialmediaplatform VERO, het nieuwe Instagram?

Vero is de ‘New kid on the block’ in socialmedialand. Eens in de zoveel tijd komt er een nieuw socialmediaplatform op om de gevestigde orde van de troon te stoten. Velen falen, denk aan Path, Meerkat en Periscope en enkele slagen, waarvan Snapchat het meest aansprekende voorbeeld is. Nu is daar een nieuwe en voor Instagram bedreigende nieuwkomer bij gekomen: Vero.

Vero heeft maar één doel: social media weer social laten zijn. Dat wil zeggen geen reclame, eigenaar van eigen data (lees; geen reclame), geen algoritmen die de volgorde van vertoning van de  berichten in je activity feed bepalen en een verdienmodel op basis van toegang (abonnementen) in plaats van de verkoop van data. Bovendien is Vero meer op fotografie, film (dus geen video) en boeken (je leest het goed) gefocust.

Latin vērus = “true”

Nieuwsgierig? Dat was ik ook! Dus downloadde ik de app en ging ik met Vero aan de slag. Een paar opvallende zaken op een rij:

1. Nieuw businessmodel voor social media -> Vero breekt met algoritmen

De meeste socialmediaplatforms benutten gebruikersdata waarmee ze adverteerders de mogelijkheid bieden om heel exact de juiste doelgroep te benaderen. Zo doet Twitter dit op basis van contextuele content (waar wordt er over gesproken) en Facebook en Instagram doen dit op basis van interesse en demografische gegevens. In nagenoeg alle gevallen is sprake van het gebruik van je persoonlijke data om een levensvatbaar verdienmodel voor de platformen te ontwikkelen. Dit levert een aantal perverse prikkels op waardoor socialmediabedrijven algoritmes ontwikkelen om winsten te optimaliseren.

Dit zorgt niet alleen voor een enorme inbreuk op je privacy, maar leidt ook tot het ontstaan van je eigen ‘echochamber‘. Leven in je eigen filterbubbel, omdat je namelijk vaker klikt op links die overeenstemmend zijn met je eigen overtuigingen. Vero breekt hiermee door geen algoritme te gebruiken, omdat het socialmediaplatform een businessmodel op basis van gebruikersabonnementen heeft en niet op basis van advertentie data. Hierdoor noemt Vero zich een ‘true’ social platform; er worden geen algoritmes toegepast om je tijdlijn te vullen. Alles staat op chronologische volgorde van posten.

Een ander voordeel van deze aanpak is dat je bij het posten zelf bepaalt wie dit ziet. De oude Google Plus gebruikers (represent!) kennen dit waarschijnlijk nog vanuit de ‘circles’ waarbij je zelf bepaalde welke circle cq. vriendengroep welk bericht te zien kreeg. Dit is door Vero elegant opgelost in de gebruikersinterface, wat voelt als een verrijking in vergelijking met andere platformss. Hierdoor ben ik eerder genegen een afgeschermd profiel aan te maken, omdat ik zelf per post bepaal wie wat te zien krijgt, nifty!

 

2. Mooi design

Vero is prachtig vormgegeven: donkere kleuren in combinatie met een minimalistisch design, ook wel bekend als ‘flat’ design, dat weer is over komen waaien van Apple. Door het gebruik van de donkere kleuren voelt het geheel stijlvol en glossy. Ook valt meteen op dat de responsiveness traag is. Dit kan liggen aan de enorme populariteit van de app van de afgelopen paar dagen, als gevolg van de geruchten dat de eerste miljoen gebruikers gratis zijn en er daarna betaald moet worden. Een gerucht dat zorgde voor een enorme toevlucht naar de app en een overbelasting van de servers. Dit zie je ook terug in de ranking van de Vero-app in de appstores.

Vero App Ranking History

bron: Appannie.com Vero App Ranking History met VS en Nederland

3. Traagheid

Goed, nu is het oogstrelende design en de ‘clean’ uitstraling van Vero een goede reden om de app te gebruiken. Ware het niet dat door de overbelasting de meeste functies het soms niet, nauwelijks, of slecht doen. Dit jaagt ‘first time users’ weg en levert inactiviteit op. Bovendien levert de upload beperking (server issues) twee kapitale risico’s op. Het eerste risico heeft betrekking op de gebrekkige ‘User generated content’ én als gevolg daarvan een lege app die weliswaar ‘social’ is, maar geen of nauwelijks media bevat.

Het tweede risico manifesteert zich in de tanende reviewscore waardoor de app op termijn lager zal gaan ranken, geen gebruikers meer aantrekt en als een bel uiteenspat. Het verloop van de reviewscore laat een ontwikkeling zien van afnemende reviewscores door het toegenomen gebruik. De correlatie is voor de hand liggend, maar ik zie zelfs een causaal verband tussen app ranking, server issues en afnemende reviewscores. Als vind ik Vero een oogstrelende, maar door de wachttijden (soms wel 20 seconden) vooral een frustrerende ervaring. (Update: sinds 12:00 1-03-2018 kan ik helemaal niet meer inloggen!)

Vero reviews van de maand februari

bron: Appannie.com Vero reviews van de maand februari

Tot slot en inhoudelijk geheel terzijde, de CEO van Vero lijkt een bedenkelijke achtergrond te hebben. Bryan Menegus van Gizmodo ontdekte een link naar donkere praktijken in een artikel dat hij schreef over eerdere zakelijk escapades van Vero CEO Ayman Hariri. Vero is een prachtige app met een ambitieus doel en business model. Het lijkt dan ook met een rigoureus andere kijk op social media een alternatief te bieden voor wat wij nu kennen. De vraag is alleen nog of Vero haar eigen stormachtige succes zal overleven. Vooralsnog kan ik de Vero app niet meer in.