Schrijven voor het web: SEO & Copywriting Cheat sheet

Toegegeven, SEO en Copywriting zijn een vak apart. Maar goed toegepast kán dit leiden tot een goede ranking in Google. En daarmee geef je de gebruiker gemakkelijker toegang  tot waardevolle informatie. Wij geven een aantal  tips die je hopelijk verder helpen in het schrijven van blogs op Biblyo.nl of voor jezelf. Oh, en vergeet niet de SEO & Copywriting Cheat sheet onderaan deze blog!

Zoekwoorden onderzoek – Key-words

Het searchrank algoritme van Google kent verschillende elementen. De exacte formule is geheim, maar de betrouwbare Searchland website heeft samen met de zoekmachine-expert een periodieke tafel van ‘Search‘ opgesteld. Het zoekwoordenonderzoek vormt altijd de basis van je stuk. Het is daarbij van belang om je een aantal zaken af te vragen:

  • Wat is de ‘topical focus‘ van je stuk. Dit topic vormt de kern van je artikel en dient relevant en duidelijk voor de lezer te zijn.
  • Welk key-word ondersteunt je ‘Topical Focus’ en hoe wordt die gebruikt in de zoekopdracht van je lezer?

Pro tip: via Google trends en Hootsuite kun je onderzoek doen naar de trends op internet als inspiratie voor content. Voor de gevorderden onder ons met een Google Adwords account, kan de zoekwoordenplanner ook uitkomst bieden. Hiermee kun je het ‘exacte’ volume per zoekwoord en gerelateerd zoekwoord achterhalen, alhoewel dat niks zegt over ‘key -word competitiveness’. Voor die analyse kan SEOmoz  je helpen. SEOmoz is overigens ook een goede plek om meer gedetailleerd kennis te maken met SEO-tactieken en hoe je deze kunt vervlechten in je digitale marketingstrategie, de moeite waard dus!

Opbouw & afbeeldingen

Nu je een beeld hebt van het onderwerp, keywords en zoekgedrag kun je overgaan tot het schrijven van een aantrekkelijk stuk. Die aantrekkelijkheid wordt door een aantal zaken bepaald en helpen óók de SEO indexatie van je stuk. Een aantal basistips:

  • gebruik altijd een pakkende afbeelding die de context van je blog dekt. Het vormt een van de belangrijkste triggers om verder te lezen. Bovendien is het van belang dat je ALT teksten toevoegt aan de afbeelding. Dit is enerzijds om te voldoen aan de webrichtlijnen voor (semi)overheids instanties, maar ook om het gebruikersgemak te verhogen. Door tekst toe te voegen begrijpt Google dat er een relatie is tussen de gebruikte foto en de inhoud van het artikel. Goed toegepast levert dit extra webverkeer op.
  • Schrijven = schrappen: vermijd de lijdende vorm, gebruik korte zinnen, schrijf in tegenwoordige tijd (waar mogelijk)
  • structureer je stuk door H1, H2, H3 Kopteksten en alineas te gebruiken. Hierdoor neemt de leesbaarheid toe, wel zo fijn!

Tot slot, wees authentiek, gebruik goed Nederlands en schrijf in je eigen stijl over onderwerpen die jou het meest aanspreken en waar je plezier aan beleeft!

Download de Blog & copywriting cheat sheet voor tips.