Snapchat en Snaptacles in de nieuwe bibliotheek

Snapchat, inmiddels bekend als het social media bedrijf Snap heeft recentelijk vriend en vijand verrast met het uitbrengen van de Snapchat Spectacles (Snaptacles): speciale zonnebrillen waarmee je filmpjes kunt opnemen. Daarmee zet Snap inc. fors in op de combinatie van social media bedrijf en hardware leverancier ineen.

Maar wat maakt de Snaptacles bril en het social media kanaal nu zo aantrekkelijk? Waarom zijn die spectacle brillen zo begeerlijk? En even boeiend: wat moet de bibliotheek daarmee?

Wat is Snapchat?

Snapchat is net als Facebook, Twitter, Youtube en Instagram een social media bedrijf. Anders dan bij veel andere social media zijn de regels voor het creëren en publiceren van posts anders. Bovendien communiceer je hoofdzakelijk via foto en film, aangevuld met tekeningen of tekst. Extra leuk zijn de snapchat filters die een (virtuele) laag over je foto’s en filmpje leggen. Dit is een vorm van augmented reality.

Een paar karakteristieken van Snapchat op een rij:

  • Je communiceert alleen met foto’s en films en verrijkt ze met eigen tekst, tekeningen of een snapchat filter.
  • Het is een gesloten netwerk.
  • Je kunt geen content liken, comments geven etc..
  • Je content wordt automatisch gewist.
  • Alleen voor mobiel.

Wat zijn de Snaptacles?

De Snaptacles zijn door Snap inc. ontwikkelde zonnebrillen met een geïntegreerde camera waarmee je foto’s en filmpjes kunt maken. Je krijgt dan een ‘realtime’ en ‘first person’ weergave van wat de drager van de bril ziet. Door het knopje aan de zijkant van de bril in te drukken, start je een opname die je vervolgens via de app kunt uploaden op Snapchat. De bril ziet er ook nog eens heel erg funky uit, je kunt hem gewoon dagelijks dragen. Dat maakt het nog makkelijker (lees: verleidelijker) om content voor Snapchat te maken.

Exclusief

De Snaptacles zijn zeer exclusief doordat de verkrijgbaarheid gelimiteerd wordt door de inzet van ‘vendingbots’. Dit zijn op Minion-lijkende verkoopmachines die op willekeurige plekken opduiken en maximaal 130 stuks verkopen. Er wordt niet standaard aangevuld. Uren wachten voordat je aan beurt bent is eerder regel dan uitzondering. Door de schaarste die ontstaat, zijn de spectacles zeer gewild waardoor ze voor een veelvoud van de aanschafwaarde van $130,- via E-bay verkocht worden. Op de website van snaptacles wordt de aankomst van een bot aangekondigd.

Momenteel worden de Snaptacles alleen in Amerika verkocht. Snap inc. heeft hiermee de bedoeling om eerst het (a)sociale aspect van een filmende bril te testen. Immers: niet iedereen zit erop te wachten om zonder toestemming gefilmd te worden. Daarmee hoopt Snap inc. te leren van het Google Glass fiasco uit 2013.

Google Glass?

Dragers van de Google Glass werden al snel aangeduid als ‘glassholes’. Verschillende café-eigenaren in San Fransisco weigerden zelfs Google Glass dragers de toegang tot hun eetgelegenheid, omdat zij vonden dat de privacy van andere bezoekers werd geschonden. Inmiddels zijn de tijden veranderd. Dashboard camera’s, livestreams, Instagram en videobellen (Facetime, tegenwoordig ook met Whatsapp mogelijk) zorgden ervoor dat publiekelijk filmen meer en meer ingeburgerd raakte. Snap inc. lijkt de introductie van Snaptacles in combinatie met het sociale medium Snapchat goed getimed te hebben. De tijd zal ons leren of de maatschappij klaar is voor dergelijke technologie.

Snapchat in de nieuwe bibliotheek

De nieuwe bibliotheek is een van de modernste bibliotheken van Nederland. Daar zijn we dan ook best een beetje trotst op. Maar ‘nieuw‘ zijn en blijven is een continu proces. Dit impliceert dan ook dat wij als bibliotheek goed kijken naar de kansen die technologie biedt, zodat wij als bibliotheek ook in de digitale eeuw relevant blijven. Het volgen van trends op het gebied van social media hoort daarbij.

Realtime meegenieten

Door als bibliotheek óók op Snapchat aanwezig te zijn, bieden wij de jeugd een luchtige inkijk in het reilen en zeilen van de bibliotheek. Het geeft een unieke kijk op alles wat er achter- én voor de schermen gebeurt. Zo kun je realtime meegenieten van de honderden activiteiten en optredens die wij per jaar organiseren. Ook kun je korte interviews met auteurs of ‘social influencers’ verwachten. En dit alles natuurlijk in de onmiskenbare creatieve snapchat stijl. Juist de combinatie van het klassieke met het ‘nieuwe’ maakt de naam ‘nieuwe bibliotheek’ waar.

Houd ons in de gaten op Snapchat!

Snapchat de nieuwe bibliotheek