Boekbespreking: Disrupted – Dan Lyons

Waargebeurd verhaal: je bent decennia lang een gevierd technologie journalist, je hebt Steve Jobs in je Rolodex, je schrijft voor een gerenommeerde krant en van het ene op het andere moment word je ontslagen. 53 jaar oud, geen ontslagvoorziening en de enige kostwinner van het gezin. Het overkwam Dan Lyons en hij noemde zichzelf een ‘beached white male’. Ten einde raad ging hij voor de marketing start-up ‘HubSpot’ werken. Hij schrijft zijn ervaringen over zijn mislukking in de start-up sector therapeutisch en hilarisch van zich af in het boek ‘Disrupted – my misadventure in the start-up world’.

HubSpot

HubSpot is een een jonge start-up uit Boston USA, gespecialiseerd in het inbound marketing software. Inbound marketing is al enige tijd een ‘buzzword’ in de marketing sector. In de basis komt het erop neer dat bedrijven blogs schrijven over hun producten Ze verspreiden dit per mail en delen het met het wereldwijde web. Op die manier willen ze zo potentiële klanten vinden die op het juiste moment het juiste artikel lezen en klant worden. Nieuwe medewerkers worden verleid om met een laag salaris, zonder vakantiedagen (die mag je naar eigen inzicht opnemen) en met een paar opties (aandelen) in dienst te treden. Allemaal gokken ze op een dikke beursgang, zodat de opties verzilverd kunnen worden – als hamsters in een tredmolen. HubSpot wordt door Dan Lyons omschreven als een organisatie die geen idee heeft wat haar product is, geen idee van technologie heeft en maar één doel voor ogen heeft: sell, sell, sell en dan naar de beurs.

Doctrine

Dan Lyon omschrijft een hosanna-achtige sfeer waarbij het toverwoord ‘awesome’ is. Alles is awesome, wow, incredible, such a great job. De doctrine die door de HubSpot-eigenaars zorgvuldig opgebouwd is, waarbij jonge starters gebrainwashed worden. Zo leren ze een gemeenschappelijk dialect spreken, wordt ze verteld dat zij de aller- allerbeste in het marketing vak zijn, maar worden ze binnen twee maanden zonder resultaten ontslagen – graduated- zoals ze dat noemen bij HubSpot: Orwelliaanse praktijken.

De bubbel

Dan Lyons probeert zich als oudste medewerker van het bedrijf staande te houden. Hij wordt uitgesloten en stelselmatig dwars gezeten. Eens een gerenommeerd journalist en veelgeboekt spreker op congressen, nu gedegradeerd tot een ‘content clerck’ in de afdeling die ‘the content factory’ wordt genoemd. Zo slijt hij zijn dagen door korte nietszeggende blogs te schrijven voor potentiële klantprofielen (buyer persona’s) over wat HTML is en hoe je meer klanten kunt winnen met email-marketing. De dagen zijn lang, depressiviteit ligt op loer, maar het bedrijf verlaten is beslist geen optie als enige kostwinner. Er zit niets anders op: Dan ondergaat lijdzaam zijn lot en worstelt door. HubSpot is exemplarisch voor de Sillicon Valley start-ups; ondanks dat het bedrijf geen cent winst heeft gemaakt, hopen ze op een hoge beurswaardering. Het bedrijf brandt haar geld op aan de meest exorbitante feestjes, partijen, congressen en eigenaardig kantoormeubilair. Het heeft zelfs extra kredietlijnen bij de bank om haar ‘groei’ te financieren. Het is dan ook zeer de vraag of het überhaupt tot een beursgang komt. Dan ziet zijn gedroomde vermogen bij het verzilveren van zijn opties dan ook als een fata morgana opdrogen.

Het verhaal van Dan is een boeiend tegengeluid in een sector die ‘over-hyped’ is, waar het management veelal bestaat uit twintigers en waar leeftijdsdiscriminatie aan de orde van de dag is. Zoals de stuitende quote:

young people are just smarter

Ook doet het boek een moreel appèl op het Amerikaanse monetair beleid dat een nieuwe beursbubbel aan het creëren is (door de historische lage rentes). Banken en investeringsfondsen stoppen onrechtvaardig veel geld in bedrijven die nauwelijks omzet maken en in de meeste gevallen zelfs géén cent winst. Toch worden bedrijven verkocht voor exorbitante bedragen. Het is wachten op de volgende crash waarbij de Unicorn-bubbel (start-up met een beurswaarde van meer dan 1 miljard dollar) barst.

Het boek Disrupted leest heerlijk weg, kent hilarische dialogen en omschrijft een wereld van hysterische managementpraktijken die meer lijken op schoolplein-taferelen dan op waarlijk management.

Pijnlijk, fascinerend en heerlijk cynisch: aanrader dus!

  • Boek
  • Boek
  • Boek