Vijf redenen om walnoten te eten

Is het je ooit opgevallen dat walnoten lijken op onze hersenen? Volgens de oudheden is dit geen toeval. Zwangere vrouwen werd aangeraden om veel van deze noten te eten. Ze zouden daar slimmere kinderen van krijgen. Helemaal ongelijk hebben ze niet. Walnoten zijn een van de gezondste noten die zeker bijdragen aan gezonde hersenen. Wist je dat we al bijna 8.000 jaar walnoten eten? Ongelofelijk toch? Dan moet het toch wel gezond zijn.

Waarom zijn ze zo gezond zul je je wellicht afvragen? Ze zitten toch boordevol calorieën en vetten? Klopt helemaal. Maar het zijn gezonde vetten. Walnoten zitten boordevol omega-3 vetzuren. Deze omega-3 kan opmerkelijke dingen doen met je geest (zo wordt je er positiever van), maar zorgt ook voor een gezond hart en vaatstelsel.

Veel mensen eten geen walnoten omdat het van die caloriebommetjes zijn. Ze passen, volgens hen, niet in een vermageringsdieet. Toch klopt dit niet. Ze zijn eiwitrijk en verhogen het verzadigingsgevoel. Als je drie hele walnoten voor de maaltijd eet heb je minder eetlust. Afgezien van de gunstige vetzuren zijn walnoten echt een aanrader om te eten. Ze bevatten veel voedingsstoffen zoals eiwitten, vezels, mangaan, koper, magnesium, vitamine B6, foliumzuur, vitamine B1, zink en ijzer. Tel daarbij op dat er ook nog eens vitamine A en E, kalium en selenium in zit en je snapt gelijk waarom dit een zeer verantwoord tussendoortje is.

Ik geef je vijf redenen waarom je walnoten zou moeten eten

  1. Gezond voor je brein

De omega-3 vetzuren zijn belangrijk voor de celmembranen. Deze membranen worden vicieus en stimuleren daardoor de communicatie tussen de cellen onderling. Dit is belangrijk voor de aanmaak van onze feel-good neurotransmitters zoals dopamine en serotonine. De omega-3 vetzuren in walnoten ondersteunen de hersenfunctie. Er is bewijs dat depressie in relatie staat met lage omega-3 spiegels in het bloed. Als we te weinig omega-3 hebben kunnen we angstig worden, last hebben van vermoeidheid, eetbuien hebben, stress ervaren en last van moodswings hebben.

  1. Verbetert het geheugen

Nu je weet hoe belangrijk omega-3 vetzuren zijn en dat het de hersenfunctie ondersteunt, begrijp je vast ook wel dat je geheugen er door verbetert.

  1. Gezond hart

Onderzoek toont aan dat walnoten de bloedvaten gezond houdt en de circulatie bevordert. Het heeft een gunstige invloed op het slechte cholesterol.

  1. Ondersteunt het immuunsysteem

In walnoten zitten veel antioxidanten, de zogenaamde polyfenolen. Deze antioxidanten zijn enorm belangrijk voor het immuunsysteem doordat ze helpen ontstekingen te bestrijden.

  1. Gewicht

Walnoten zijn eiwitrijk en koolhydraatarm en zitten bovendien bomvol voedingsstoffen. Dit maakt ze tot een gezond en verantwoord tussendoortje. Er zitten bovendien stofjes in die helpen bij de vetverbranding. De vezels, die in de noten zitten, zorgen voor een regelmatige bloedsuikerspiegel. Hoge bloedsuiker spiegels zorgen ervoor dat het lichaam vetten gaat opslaan.

Walnoot versus zwarte walnoot

Wellicht onbekend, maar er bestaan twee soorten walnoten: de Engelse (die eigenlijk uit California komt) en de Amerikaanse walnoot. De Amerikaanse walnoot is zwartkleurig en wordt ook wel Jugla nigra genoemd). Deze laatste heeft geneeskrachtige eigenschappen als antiworm middel en werkt tegen de maagbacterie Helico Bacter. Zwarte walnoten kunnen wij niet zo kopen, die worden meestal als supplement verkocht.

Portiegrootte

Misschien vraag je je af hoeveel walnoten je dan wel niet moet eten op een dag om van al deze gezondheidsvoordelen optimaal gebruik te kunnen maken. Dat valt reuze mee. Met één handje krijg je voldoende binnen. Ze smaken heerlijk in de yoghurt, door de havermoutpap, in een smoothie of in een salade.  Zelf bak ik er vaak mee. Bijvoorbeeld in een bananenbrood. Krijg je niet genoeg van deze noten en wil je meer weten over waarin je ze kunt gebruiken? Ik geef je een paar boekentips

Nootje van Bonnier Pascalle
Noten en gedroogde zuidvruchten, Jan W. Klijn
Graan, noten & specerijen, Cecilia Fitzsimons