Welke wintergroenten zijn gezond?

Eten volgens het ritme van de seizoenen is in de lente en zomer gemakkelijk. Komkommer, tomaatje en sla smaken heerlijk als het buiten warm is. Uitdagender wordt het als de dagen kouder worden. Wat zijn dan gezonde wintergroenten?

Sommige groenten kunnen prima kou en sneeuw overleven. We noemen dit wintergroenten, omdat zij zich prima kunnen verweren tegen regen en vorst. Ze kunnen dit omdat deze groenten meer natuurlijke suikers bevatten dan de zomergroenten. Het vocht van de groenten heeft daardoor een lager vriespunt, waardoor het in een koude periode kan overleven. In de winter geoogst smaken wintergroenten dan ook wat zoeter dan zomergroenten. Kijken we terug naar de prehistorie, dan is dit ook goed te verklaren. In de winter werden de jagers en verzamelaars allemaal wat dikker. Het lichaam slaat vetten op om kou te kunnen weerstaan en schaarste te overleven.

Welke groenten zijn gezond om in de winter te eten? Hier is de top 9!

  1. Boerenkool

Deze bladgroente is een van de gezondste groente die er is. Boerenkool is lid van de kruisbloemige familie, net als spruitjes, kool en rapen. Eigenlijk kun je boerenkool het hele jaar oogsten, maar het lekkerste smaakt het als de plant even in de vorst gestaan heeft. Met recht een van de bekendste wintergroenten.

Boerenkool bevat veel vitamine A,C en K. Het is rijk aan B vitamines, calcium, koper, mangaan, kalium en magnesium. Bovendien zittten er in boerenkool veel antioxidanten, waardoor het ontstekingsremmend werkt. Het wordt met recht een superfood genoemd. Wij Nederlanders eten boerenkool vaak als stamppot, maar boerenkoolchips zijn ook een echte aanrader.

  1. Spruiten

Deze minikooltjes zijn weer familie van de boerenkool en ook een typische wintergroente. Ook dit zijn echte voedingsbommetjes. Rijk aan vitamine K bijvoorbeeld, wat zeer goed is voor de botaanmaak. Spruitjes bevatten alfaliponzuur, wat ervoor zorgt dat de bloedsuiker spiegel mooi stabiel blijft.

Wist je trouwens dat je alle kolen het beste voorgesneden kunt kopen? Of in de ochtend zelf snijden en bij de warme maaltijd eten? Dat komt hierdoor. Als de kool gesneden wordt vindt hij dat niet prettig. Het is voor de kool alsof er wormen knagen. Hij maakt ter verdediging stoffen aan die wormen vies vinden, ze stoppen dan gelijk met eten.  Voor ons mensen zijn deze stoffen juist enorm gezond en wij vinden het (in de regel) niet vies smaken.

  1. Wortels

Deze populaire groente kan in de zomer geoogst worden, maar smaakt in de winter het zoetst. Koude omstandigheden maken dat de opgeslagen koolhydraten worden omgezet in suiker, wat de smaak ten goede komt. Wortels zijn rijk aan vitamine A.

  1. Snijbiet

Hoewel dit niet een groente is die we makkelijk in de supermarkt kunnen kopen, is het wel een gezonde optie. Snijbiet is caloriearm, maar rijk aan voedingsstoffen. Het is een bron van vitamine K, magnesium en mangaan. Het wordt veel gebruikt in de Mediterraanse keuken. Je kunt het in gerechten gebruiken als vervanger van spinazie.

  1. Pastinaken

Misschien ook niet iets wat je dagelijks eet, maar zo vreselijk gezond is. Net als wortels worden ook pastinaken steeds zoeter naarmate de temperatuur daalt. Een portie van deze groente levert al de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vitamine C op. Verder zijn pastinaken rijk aan vitamine B, E, kalium en mangaan. Omdat ze veel vezels bevatten, zijn ze ook zeer gezond voor onze darmen.

  1. Koolraap

Een zeer ondergewaardeerde groente, terwijl hij zo gezond is. Alle delen van de plant kunnen gegeten worden, maar wij eten meestal de knol zelf. Koolraap is een bommetje van kalium, een mineraal dat zo belangrijk voor onze bloeddruk is. Ook bevat het veel vitamine C, die weer goed voor onze weerstand is.

  1. Rode kool

Kool behoort tot de familie van de kruisbloemige en gedijt prima onder barre weersomstandigheden. Er bestaan rode en groene kolen, die beiden erg gezond zijn. Maar rode kool heeft net iets extra’s.  De rode kleur bevat zeer veel antioxidanten, die in verband gebracht worden met zeer veel gezondheidsvoordelen. In het algemeen geldt: hoe kleuriger de groente (of fruit), hoe rijker aan antioxidanten.

  1. Radijs

Hoewel we dit vaker in de zomer eten, kunnen radijsjes prima in de winter groeien. Ze kunnen zelfs vorst overleven!  De peperige smaak van radijzen wordt veroorzaakt door de zwavel bevattende stofjes. Deze krachtige groente helpt het lichaam infecties te bestrijden. Verder is deze wintergroente rijk aan vitamine B en C.

Wintergroenten

  1. Peterselie

Eigenlijk geen groente, maar een kruid. En wat voor één. Groeit gewoon door als het vriest en sneeuwt. Ondanks koude omstandigheden blijft de smaak aromatisch. Peterselie bevat veel vitamine A, foliumzuur, kalium en calcium.

Recepten?

Regelmatig bovenstaande groenten eten komt je gezondheid ten goede. Ben je op zoek naar een lekker recept? Kijk dan eens in onderstaande kookboeken. Heb je zelf een lekker recept? Deel het met ons!

Home Made Winter – Yvette van Boven

Smakelijck Winter – Williene Klinck

Thuis bij Jamie, kook met het ritme van de seizoenen – Jamie Oliver