Zeven redenen om veel abrikozen te eten

In de zomer is het altijd weer een feestje om naar de groentekraam op de markt te gaan. Al dat verse fruit! Om van te watertanden. Er is nu zoveel keus. Vandaag heb ik gekozen voor de verse abrikozen. In Nederland zijn die van juni tot augustus verkrijgbaar.

Ze komen allemaal uit het buitenland. Abrikozenbomen kúnnen ook in Nederland groeien. Ik had er zelf eentje in mijn moestuin. De bomen lopen echter in maart/april al uit en dan is er in Nederland nog grote kans op nachtvorst. De hele oogt mislukt dan. Van oorsprong komen abrikozen uit China, maar die bij ons te koop zijn komen allemaal uit de Mediterraanse landen. Op dit moment kunnen we dit heerlijke fruit vers eten. Meestal moeten we het doen met de gedroogde variant.

abrikozen

Gezwaveld?

In de winkels kun je twee soorten gedroogde abrikozen kopen. De prachtig glanzende abrikozen zijn gezwaveld. De vruchten worden bewerkt met een zwaveldamp. Hierdoor worden bacteriën gedood en de houdbaarheid verhoogd. Je kunt ook ongezwavelde abrikozen kopen. Die zien er heel donker uit. Deze abrikozen worden door de lucht gedroogd, wat weer natuurlijker is.

Superfood

Een abrikoos is een steenvrucht. Het heeft een namelijk een harde, grote pit in het midden zitten. De vrucht zit bomvol voedingsstoffen. Ze zijn rijk aan vitamine A, vitamine B1, B2, B6, foliumzuur, vitamine C, koper, vezels en fytonutriënten (dit zijn stofjes die in planten voorkomen en een belangrijke bijdrage leveren aan de gezondheid van de mens). We mogen abrikozen met recht een superfood noemen. Abrikozen kunnen een bijdrage leveren aan het verbeteren van onze gezondheid. Ik geef je zeven goede redenen om dit fruit te eten.

1. Verbeteren van de gezondheid van het hart en de bloedvaten

Abrikozen zijn vitamine C bommetjes. Van dit vitamine is bekend dat het de stijfheid van de bloedvaten vermindert, waardoor de bloeddruk binnen de normaalwaarde valt. Het mineraal kalium zorgt er dan weer voor dat de elektrolyten balans optimaal blijft, waardoor de hartspier goed kan functioneren. Heb je overigens al last van een te hoge bloeddruk neem dan drie (zure) abrikozen op de nuchtere maag en ervaar wat het met de bloeddruk doet.

2. Ondersteuning spijsvertering

Vooral de gedroogde abrikozen zitten boordevol vezels en die hebben we zo hard nodig. Vezels stimuleren de darmen om hun werk goed te doen. Wist je dat de vezels voeding zijn voor de bacteriën die in onze darmen wonen? Deze bacteriën zorgen ervoor dat de voedingsbrij netjes afgebroken wordt en helpen het immuunsysteem sterk te blijven.

3. Vertraging huidveroudering

Vitamine A en C zijn anti-oxidanten, die vrije radicalen vangen en afvoeren. Vrije radicalen zijn bijproducten die ontstaan door bijvoorbeeld de stofwisseling. Het zijn ongewenste gasten, want ze kunnen schade aanrichten. Deze schade zie je vaak niet, maar aan de huid is het heel goed te zien. Een verouderde huid kan veroorzaakt worden door te veel vrije radicalen. Vitamine A en C vangen deze indringers, waardoor de huid strak blijft.

4. Verlaging cholesterol

De voedingsvezels uit de abrikozen binden het slechte cholesterol en voeren dit af. Hierdoor is er minder slecht cholesterol, en meer goed cholesterol.

5. Botaanmaak

De calcium uit deze vrucht is favoriet bij onze botten. Om botweefsel te maken en de botten sterk te houden hebben we dit mineraal nodig.

6. Aanmaak van bloedcellen

Abrikozen bevatten ijzer, dat we nodig hebben voor de rode bloedcellen. Deze cellen zorgen voor het zuurstoftransport in het lichaam. Bij een tekort aan rode bloedcellen spreken we van bloedarmoede. Bovendien bevatten abrikozen ook veel vitamine C, dat weer helpt om het ijzer in te bouwen in deze cellen.

7. Ogen

Ook onze ogen hebben baat bij het eten van abrikozen. Dit komt natuurlijk door de vitamine A en C die de vrucht bevat, maar ook door de fytonutriënten. Deze zorgen ervoor dat grauwe staar zich niet ontwikkeld.

Conclusie

Door het eten van abrikozen geef je het lichaam een boost. Een goede reden toch om zonder schuldgevoel te genieten van deze lekkernij? Eigenlijk werk je gelijk aan je gezondheid!